مدیریت شکلگیری تئوری حوزه عمومی هابرماس در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام
محورهای موضوعی :علی اسدنژاد 1 , علی جعفری 2 , ناهید کردی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد اردبیل
2 - دانشگاه آزاد واحد اردبیل
3 - دانشگاه آزاد واحد اردبیل
کلید واژه: مدیریت شکل گیری, شبکههای اجتماعی, تلگرام و اینستاگرام, حوزه عمومی هابرماس, نقد عملکرد دولت, گفتگوی دو سویه,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر مدیریت شکلگیری تئوری حوزه عمومی هابرماس در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام است. روش تحقيق از نوع زمينهيابي و پيمايشي است. این تحقیق از جمله تحقیقات توصیفی واز لحاظ هدف تحقیقات کاربردی است. در اين تحقيق، بعد از انجام مطالعات كتابخانهاي و تدوين كامل و جامع ادبيات نظري و پيشينه تحقيق، پرسشنامهاي در راستاي نظريات مرتبط با پژوهش و سئوالات و فرضيههاي تحقيق طراحي و تدوين شده و در ميان پاسخگويان توزيع شده است. جامعه آماری این تحقیق را مخاطبان (کاربران فضای مجازی) تشکیل میدهند که تعداد آنها 621/674/8 میلیون نفر برآورد و بر اساس فرمول کوکران، نمونه آماری آن برابر با 384 نفر است. لذا در این پژوهش با تبعیت از این فرمول 384 نفر به عنوان نمونه آماری اقدام به تکمیل پرسشنامه شده است. و با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند نسبت به انتخاب نمونه مورد مطالعه اقدام، و دادههاي تحقيق با روش همبـستگي پیرسون مـورد تحليـل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که که بیشترین تاثیر به ترتیب در مرتبه اول دسترسی به اینترنت (42/0 = β) مرتبه دوم نقد منطقی و عقلانی مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شبکههای اجتماعی (تلگرام و انیستاگرام) ( 39/0= β) مرتبه سوم گفتگوی دو سویه و آزاد مخاطبان (همگان) با مسئولین دولتی در شبکههای اجتماعی (تلگرام و انیستاگرام) (38/0 = β) مرتبه چهارم استفاده از شبکههای اجتماعی (تلگرام و اینستاگرام) (17/0 = β) داشتهاند.
The aim of the present study is to manage the formation of Habermas public domain theory in Instagram and Telegram social networks. The research method is field survey and survey. This research is a descriptive research in terms of the purpose of applied research. In this research, after conducting library studies and complete and comprehensive compilation of theoretical literature and research background, a questionnaire has been designed and compiled in line with research related theories and research questions and hypotheses and distributed among the respondents. The statistical population of this research consists of the audience (cyberspace users) whose number is estimated at 8,674.621 million and according to Cochran's formula, its statistical sample is equal to 384 people. Therefore, in this research, by following this formula, 384 people have completed a questionnaire as a statistical sample. Using purposive non-random sampling method, the study sample was selected and the research data were analyzed by Pearson correlation method. The results showed that the highest impact in the first place of Internet access (β = 0.42), the second time of logical and rational critique of political, economic, social and cultural issues in social networks (Telegram and Instagram), respectively (= 0.39 b) The third time, the audience had a two-way and free conversation (all) with government officials on social networks (Telegram and Instagram) (β = 0.38). The fourth time, they used social networks (Telegram and Instagram) (β = 0.17).