شناسایی استانداردهای لازم برای معامله در بازارهای آتی محصولات کشاورزی با روش داده بنیاد و رتبه بندی با روش تاپسیس
محورهای موضوعی : تخصصی
فرحناز کریمی نژاد
1
,
غلامرضا یاوری
2
,
مهدی کاظم نژاد
3
1 - اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور تهران .ایران
2 - دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
3 - استادیارگروه اقتصاد کشاورزی .پژوهشکده برنامه ریزی اقتصاد و توسعه روستایی، تهران. ایران
کلید واژه: بازار آتی, محصولات کشاورزی, شناسایی استاندارد, تئوری داده بنیاد, تاپسیس فازی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی استانداردهای لازم برای معامله در بازارهای آتی در محصولات کشاورزی با روش ترکیبی(کیفی-کمی) انجام گرفته است. کلیدواژه های حاصل از تحقیقات پیشین و مصاحبه با خبرگان، با استفاده از روش کدگذاری (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) مورد تحلیل قرار گرفت. این داده ها که از مصاحبه عمیق با 17 نفر استخراج گردیده بودند طی سه مرحله تحلیل شد و 40 کلیدواژه استخراج شده، پس از اعمال تغییرات (حذف و ادغام)، در نهایت تصمیم بر آن شد کلیه استاندارها بر شش گروه دسته بندی شود. استانداردهای لازم برای پذیرش در بازارهای آتی شامل: ریسک درآمدی محصولات، اندازه بازار نقدى، هزینه سیالیت، درجه همگنی، درجه تجاری بودن و فساد پذیری میباشد. همچنین نتایج حاصل از رتبه بندی استانداردها با استفاده از روش تاپسیس فازی نشان داد که؛ ریسک درآمدی محصولات، نوسانات قیمتهای نقدی، هزینه سیالیت، درجه همگنی درجه، تجاری بودن و فساد پذیری به ترتیب دارای اهمیت هستند.
This research has been done with the aim of identifying and ranking the necessary standards for trading in future markets in agricultural products with a combined (qualitative-quantitative) method. The keywords obtained from previous research and interviews with experts were analyzed using the coding method (open coding, central coding and selective coding). These data, which were extracted from in-depth interviews with 17 people, were analyzed in three stages and 40 keywords were extracted, after applying changes (deletion and integration), it was finally decided to categorize all standards into six groups. The necessary standards for acceptance in the future markets include: income risk of products, cash market size, liquidity cost, degree of homogeneity, degree of commerciality and perishability. Also, the results of the ranking of the standards using the fuzzy TOPSIS method showed that; Product revenue risk, cash price fluctuations, liquidity cost, grade homogeneity, commerciality and perishability are important respectively