رهیافتهای حقوقیِ حمایت از کودکان در برابر خشونت در محیطهای آموزشی
الموضوعات : حقوق کودکمحمدمهدی مقدادی 1 , محمدمهدی بادامی 2
1 - دانشیار دانشکده حقوق، دانشگاه مفید، قم، ایران
2 - کارشناس ارشد حقوق بشر از دانشگاه مفید، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: کودکان, خشونت, حمایت, محیط آموزشی, حقوق بشر,
ملخص المقالة :
آموزش و پرورش به عنوان حقی اساسی از حقوق انسانی کودکان، نمایانگر توسعه جوامع انسانی و رشد و تعالی کودکان در جوامع امروزی میباشد. بیتردید محیطهای آموزشی در راستای تحقق چنین حقی باید از فضایی امن و مطلوبی جهت افزایش سلامت روانی کودکان در فراگیری دانش و تحقق تربیت و پرورش آنان برخوردار باشد. لیکن با وجود رویکردهای تربیتی و اصلاحمحور نسبت به رفتار کودکان و برقراری نظم و انضباط در فضای حاکم بر آموزش، پدیده خشونت در چنین محیطهایی به طور فزایندهای گسترش پیدا نموده است. از این رو در این پژوهش، با بررسی و تبیین خشونت علیه کودکان در محیطهای آموزشی بر اساس اسناد نظام بینالملل حقوق بشر و همچنین معیارهای نظام حقوقی ایران نسبت به حق کودکان و حمایت از آنان، راهکارهایی را در جهت مقابله و پیشگیری از بروز چنین پدیدهای در محیطهای آموزشی ارائه گردیده است.