بررسی دیدگاه دانشآموزان مقطع ابتدایی درباره معرفتشناسی شخصی: یک مطالعه کیفی
الموضوعات : روانشناسیزهرا تنها 1 , پروین کدیور 2 , محمدحسین عبداللهی 3 , جعفر حسنی 4
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
3 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
4 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
الکلمات المفتاحية: معرفت شناسی شخصی, گروه کانونی, فرهنگ,
ملخص المقالة :
مطالعه باور دانش آموزان درباره ماهیت دانش و دانستن به عنوان یکی از سازههای مؤثر در یادگیری در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل دهندة معرفت شناسی شخصی در بین دانش آموزان دورة ابتدایی با تأکید بر روش کیفی از نوع گروه های کانونی انجام شد. بدین منظور، 72 کودک در سنین 12-7 سال به روش نمونه گیری هدفمند از مدارس شهر تهران انتخاب و در گروه های 6 نفری مورد مصاحبة نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. نتایج نشان داد که معرفت شناسی شخصی شامل مؤلفه های سادگی دانش، قطعیت دانش، منبع دانش و توجیه پذیری دانستن می شود. بنابراین، عوامل فرهنگی با رویکرد اسلامی حاکم بر ساختار مدارس دیدگاه های دانش آموزان را تحت تأثیر قرار داده است و عوامل اکتشافی با ساختار عاملی فرهنگ غربی متفاوت بوده است.