اثربخشی آموزش تفکر علمی بر مهارت حل مسئله در کودکان پيشدبستان: طراحی و کاربست ابزار جديد حل مسئله
الموضوعات : Psychology
لیدا ملک زاده
1
,
الهه حجازی
2
,
محمود تلخابی
3
,
زهرا نقش
4
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
3 - دانشگاه فرهنگیان، تهران
4 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: تفکر علمي, مهارت حل مسئله, پيش دبستاني,
ملخص المقالة :
هدف اساسي پژوهش حاضر طراحی و کاربرد ابزار حل مسئله در بررسی اثربخشی آموزش تفکر علمی کودکان پيشدبستانی بود. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمايشی و جامعه آماری اين پژوهش، کودکان مراکز پيشدبستانی در سال تحصيلي 1397-1396 واقع در شهر تهران را شامل مي شد. 8 کودک پيش دبستاني (4 دختر و 4 پسر) به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس با اندازه گيري هاي مکرر تحليل شد. نتايج نشان داد ابزار طراحي شده براي مهارت حل مسئله از روايي محتوايي مناسبي (بين 0/8 تا 1) برخوردار است و اعتبار ابزار نيز با استفاده از روش باز آزمايي (0/724) به دست آمد. همچنين، از تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر نتايج نشان داد برنامه آموزش تفکر علمي بر ارتقاء مهارت حل مسئله کودکان پيش دبستاني تأثير معني دار دارد (p<0/05) .آموزش تفکر علمي، اين امکان را براي کودکان پيش دبستاني فراهم مي کند تا تلاش کنند با استفاده از منطق، روابط بين حوادث را جستجو کنند و به تفکر خلاقانه و علمي مبادرت ورزند.