ارائه مدل کسب و کار سبز در صنعت لبنیات
الموضوعات : مدیریت صنعتیسمانه اسداله نیا 1 , مرتضی هنرمند عظیمی 2 , علیرضا بافنده زنده 3 , کمال الدین رحمانی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
4 - واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل کسب و کار محیط زیست صنعت لبنیات,
ملخص المقالة :
در سال های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران به مفهوم مدل های کسبوکار معطوف گردیده است. مدل های کسب و کار بیانگر منطق خلق ارزش توسط کسب و کارها می باشند. از طرفی با رشد صنایع، طبیعت دستخوش تغییرات و آسیب های جدی شده است که در این میان صنعت لبنیات نیز تأثیرات زیست محیطی خاص خود را دارد. این پژوهش در صدد یافتن یک مدل کسب و کار مناسب برای صنعت لبنیات است که با محیط زیست سازگار باشد. این پژوهش با رویکرد کیفی و با به کارگیری روش پژوهش داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین به انجام رسیده است. برای جمع آوری داده های پژوهش، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 20 نفر از خبرگان صنعت لبنیات انجام شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری انجام گرفت. کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد و داده ها تحلیل شدند. در نهایت مدل کسب و کار سبز نوین در قالب مدل پارادایمی حاصل گردید.