طراحی مدل عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای نوپا با استفاده از متدلوژی نقشه شناختی فازی
الموضوعات :
زینب حسینی
1
,
سید حبیب اله میرغفوری
2
,
داود عندلیب اردکانی
3
1 - گروه مدیریت صنعتی- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
2 - گروه مدیریت صنعتی- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
3 - گروه مدیریت صنعتی- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: کسب و کار نوپاعوامل موفقیتفناوری محورنقشه شناختی فازیتحلیل سناریو مُحتمل ,
ملخص المقالة :
كسب و كارهاي نوپا اهميـت خاصي براي اقتصاد دارند زيرا منبع مهمي از ايجاد شغل، پويايي كسب و كـار و خلاقيـت هسـتند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- پیمایشی با استراتژی آمیخته (کیفی و کمی) میباشد. در این تحقیق ابتدا از طریق مصاحبه 34 گروه (عوامل موفقیت کسب وکارهای نوپا) در 7 دسته با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی شناسایی و مدل انتزاعی تحقیق طراحی شد سپس به منظور بررسی وضعیت روابط بین عوامل و تعیین مُحتملترین سناریوهای تحقیق از رویکرد کمی نقشه شناختی فازی استفاده شد.نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که مهمترین دسته مدل انتزاعی تحقیق دسته عوامل تکنولوژیکی میباشد از طرفی مُحتملترین سناریو این بُعد به بیان این موضوع می پردازد؛ صرفاً داشتن ایده فناورانه تضمین کننده موفقیت کسب وکار نوپا نمیباشد چون پیاده سازی ایده مستلزم وجود تیمی متخصص (دانش محور) میباشد که بتوانند به سرعت نمونه اولیه ایده را به بازار ارائه دهند و با بکارگیری هوش تجاری(داده کاوی) به منظور تحلیل اطلاعات حاصل از بازخود مشتریان کشف فرصتهای نوآورانه را برای موفقیت بیشتر کسب و کار افزایش دهند. این پژوهش با تحلیل و مورد بحث قرار دادن سناریوهای مُحتمل و ارائه پیشنهادهای کاربردی به موفقیت بیشترکسب و کارهای نوپا فناوری محور کمک میکند.