نقش توسعه شبکه های اجتماعی بر تغییر هویت فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان
الموضوعات : New concepts affecting adult learningبی بی سادات میراسماعیلی 1 , محسن عامری شهرابی 2 , عیسی عابدی خلیلی 3 , الهام محمد اسمعیلی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه ازاد اسلامی
3 - دانشگاه ازاد اسلامی
4 - دانشگاه ازاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: شبکه های اجتماعی, هویت فرهنگی, هویت اجتماعی, توسعه,
ملخص المقالة :
شبکههاي اجتماعی مجازی در ایران به علت کمرنگ بودن کارکردهای اقتصادی و تجاری آن، فضایی بیشتر با رنگ و بوی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. کاربران ایرانی خصوصا جوانان به علت موانع و محدودیت های موجود در شرایط عینی و ذهنی زندگی خود و در راستای فرار از فشارهای الزام آور هنجارهای اجتماعی موجود در گسترش تعاملات اجتماعی با دیگرانی که امکان برقراری کنش متقابل با آنان در دنیای واقعی بسیار نادر یا پرهزینه است و در پی جبران فقدان جامعه مدنی گسترده، حوزه عمومی مستقل از دولت و کمرنگ بودن گسترده مشارکت اجتماعی برای آنان در دنیای واقعی و برای دستیابی و تامین نیازهای باقیمانده خود در دنیای واقعی و همچنین به دنبال کسب تجربههای جدید و فرصتهای بیشتر به فضای مجازی روی میآورند و زیستن در این فضا را بطور نیمه فعال یا فعال تجربه میکنند؛.بنابراين ما در این تحقیق به بررسي نقش شبكههاي اجتماعي مجازي بر هويت فرهنگي و اجتماعی دانشجويان پرداختيم و سوال اصلی این است که آیا شبکه های اجتماعی بر تغییر هویت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان نقش دارند؟ بنابراین متغیرهای هویت اجتماعي، هويت فرهنگي، هويت ديني، حافظه فرهنگي و تاریخی، جغرافیایی فرهنگي، خط و زبان فارسي، ميراث فرهنگي را مورد بررسی قرار داديم از روش پیمایشی استفاده كرديم و جامعه آماری دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي دماوندبود و حجم نمونه براساس فرمول كوكران 337 نفر براورد شد. ابزار اندازهگیری و پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس ضریب آلفای کرونباخ اعتبار آن 811/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و نتایج به دست امده از ازمون فرضیات و تحلیل رگرسیونی این بود که بین استفاده از شبکه های اجتماعی و تغییر هویت فرهنگی و هویت اجتماعی دانشجویان رابطه معنا داری وجود دارد