تأثیر ازدحام جمعیت بر میزان رضایت گردشگران در مقصدهای شهری (مورد مطالعه: بازار تبریز)
الموضوعات :ابوالفضل حق وردی زاده 1 , ناصر صنوبر 2 , اکبر قاسمی 3 , سعیده خانی 4
1 - دانشگاه تبریز
2 - اقتصاد و مدیریت
3 - جهاد دانشگاهی
4 - مدیریت و حسابداری
الکلمات المفتاحية: ازدحام ادراکشده, رضایت, حس جمعی, مقصد شهری,
ملخص المقالة :
رضایت گردشگران نقش مهمی در رونق اقتصادی صنعت گردشگری دارد؛ لذا پژوهشگران تلاش دارند عوامل گوناگون مؤثر بر این مهم را شناسایی کنند. بر اساس یافتههای برخی از پژوهشها، متغیر ازدحام تأثیر منفی بر رضایت بازدیدکنندگان دارد ولی پژوهشهای دیگر حاکی از آن است که متغیر حس جمعی ممکن است جهت تأثیر ازدحام را تحت تأثیر قرار دهد. در پژوهش حاضر تأثیر ازدحام بر رضایت بازدیدکنندگان با نقش میانجی حس جمعی بررسی میشود. روش این مطالعه توصیفی–کمی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و میدانی است. دادهها از طریق پرسشنامه و از 384 بازدیدکننده بازار تاریخی تبریز در بازه زمانی اسفند 1396 و فروردین 1397 جمعآوریشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی است ازدحام موجود تأثیر مثبت بر درک حس جمعی دارد. همچنین باوجوداینکه ازدحام برای بسیاری از بازدیدکنندگان ناخوشایند بوده است؛ اما حس جمعی به خاطر عواملی نظیر لذت حاصل از فرصت باهم بودن، احساس همراهی و همدلی با دیگر شرکتکنندگان و امکان برقراری ارتباطات اجتماعی گسترده با سایر گردشگران، بهعنوان میانجی عمل کرده و منجر به رضایت بازدیدکنندگان شده است. نتایج پژوهش میتواند در برنامهریزی توسعه گردشگری و بستههای سفر بهویژه در مقصدهای گردشگری کمیاب مورداستفاده قرار گیرد.