شناسایی عوامل موثر بر توانمندی مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو با رویکرد توسعه محصولات جدید
الموضوعات : مديريت تحقيق و توسعه
حميد حنيفي
1
,
عادل آذر
2
,
عليرضا بوشهري
3
1 - دكتري مدیریت تکنولوژی، دانشكده مديريت و اقتصاد، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
2 - استاد گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
3 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تحقیق و توسعه, توسعه محصولات جدید, معادلات ساختاری, تحلیل عامل اکتشافی, تحليل عامل تاييدي,
ملخص المقالة :
جهت آگاهی از سطح توانمندی مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، ضروری است که سازمانها همیشه خود را با سطح استاندارد و بالاتر از خود مقایسه کنند، تا بتوانند خود را به صورت مستمر ارتقا دهند. در این پژوهش با توجه به ضرورت این موضوع، یک الگوی ارزیابی جهت توانمندیهای تحقیق و توسعه با رویکرد توسعه محصولات جدید در صنعت خودروی ایران ارائه شده است. براي انجام این پژوهش، ابتدا از مرور ادبیات، حدود 200 شاخص موثر در توانمندیهای تحقیق، توسعه و توسعه محصولات جدید استخراج، و سپس از این تعداد، با نظر خبرگان صنعت و دانشگاه، تعداد 29 شاخص مهم تر انتخاب، و پرسشنامه آن مابین جامعه آماری 410 نفر در شرکت ایران خودرو به عنوان مطالعه موردي توزیع گردید. داده های 410 پرسشنامه برای تحلیل عامل اکتشافی، و سپس داده های 308 پرسشنامه از داخل همان جامعه قبلي، برای تحلیل عامل تاییدی استفاده گردید. نتايح تحلیل عاملی اکتشافی، منجر به دسته بندی ابعاد در 9 بعد فرعی گرديد که نامگذاری ابعاد، با توجه به مرور ادبیات و نظر اساتيد انجام شد. سپس با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS، تحلیل عامل تاییدی انجام، و مدل نهایی با 9 بعد فرعی، كه داراي 29 شاخص مي باشند، مورد تایید قرار گرفت. ضمنا 9 بعد فرعي، حاصل این پژوهش به شرح زیرمی باشد:1) توانمندی تحقیقات وطراحی،2) فرآیند توسعه محصولات جدید،3) توانمندی تکنولوژی، 4) توانمندی سرمایه فکری، 5) مشتری و بازار، 6) توانمندی مدیریتی، 7) توانمندی منابع مالی، 8) توانمندی استراتژی، 9) ساختار سازمانی.