تبیین مدل تجاریسازی ایدههای دانشبنیان در راستای ارتقای توانمندیهای فناورانه در شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری
الموضوعات : Technology Transfer and Commercialization of Researches
نوراله اسدی
1
,
مجید فتاحی
2
,
مریم تقوایی
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - دانشکده علوم انسانی-گروه کارآفرینی
الکلمات المفتاحية: تجاریسازی دانش, ایدههای کارآفرینانه, توانمندی نوآوری فناورانه, شرکتهای دانشبنیان, پارکهای علم و فناوری.,
ملخص المقالة :
امروزه خلق ثروت از طریق تجاریسازی ایدههای و کسبوکارها نو به یک مقوله جدی و ضروری کشورها تبدیلشده است. کشوری که بهخوبی بتواند چرخه ایده تا محصول را پیادهسازی کند بیشک رشد اقتصادی خوبی خواهد داشت. پژوهش باهدف تبیین مدل تجاریسازی ایدههای دانشبنیان در راستای ارتقای توانمندیهای فناورانه در شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری صورتگرفته است. برایناساس، پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی بوده و بر مبنای طرح تحقیق توصیفی - پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران عامل شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری مازندران به تعداد 220 نفر بود که با استناد به فرمول کوکران، از بین آنها 140 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شدند. پس از توزیع و جمعآوریها پرسشنامه محقق ساخته، برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که عوامل علی 8/23 درصد، عوامل زمینهای 3/32 درصد و عوامل مداخلهگر 8/88 درصد از تغییرات تجاریسازی ایدههای دانشبنیان را تبیین میکند. همچنین عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر و تجاریسازی ایدههای دانشبنیان، تأثیر مثبت و معنیداری بر راهبردهای تجاریسازی و راهبردها نیز بر پیامدهای تجاریسازی تأثیر مثبت و معنیداری داشته و باتوجهبه مقدار R2 برای متغیرهای تجاریسازی ایدههای دانشبنیان، راهبردهای تجاریسازی و پیامدها پیشبینی قوی برآورد شده است. نتایج بهدستآمده حاکی از تأثیر هر یک از متغیرهای مختلف بر تجاریسازی ایدههای دانشبنیان است، ازاینرو برای موفقیت در تجاریسازی، باید به آنها توجه ویژهای شود.