سنجش نقش مدیریت دانش بر افزایش بلوغ سازمانی در صنعت خودرو سازی
الموضوعات :
1 - هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: بلوغ سازمانی, مدیریت دانش, بهره وری, صنعت خودرو سازی,
ملخص المقالة :
افزایش بهره وری در دنیایی رقابتی کنونی بسیار مهم بوده و بعنوان یک ابزار شایستگی و مزیت رقابتی در سازمانها مطرح می باشد اکثر سازمانها به دنبال روشهای جهت دست یابی به این مزیت می باشند. از سوی دیگر محققان هم به دنبال بومی سازی و مهندسی مجدد ساختارهای افزایش بهره ه وری در سازمانهای مختلف می باشند. در کشور عزیر ما نیز این موضوع به جد در حال پیگیری می باشد که ممکن است بعضی از این پروژه های مطالعاتی و اجرایی با شکست مواجه یا به اهداف برنامه ریزی خود دست نیافته باشند اما در اصل پیگیری مداوم می تواند نقاط ضعف مدلهای قبلی را شناسایی و با رفع ان شکستهای گذشته را جبران کند در این مطالعه ما سعی داریم با ارائه تعاریف بومی شده مدیریت بپردازیم. در این پژوهش با تعیین 8 فرضیه تاثیرات مدیریت دانش بر عوامل ( مشتری گرایی ، فرایندگرایی ، ارتباطات درونی ، فرهنگ مشارکت ، درجه هماهنگی و برنامه ریزی سازمانی) مورد بررسی قرار گرفت در گام بعدی با تعیین 97 نفر نمونه آماری به بررسی و تحلیلی فرضیات پرداخته شد ، روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش خبرگی و نرم افزار SPSS مورد تحلیل واقع شد در انتها با تایید خبرگی ابزار مدل ، میزان تاثیرات با استفاده از روش الفای کرونباخ با ضریب 81% مثبت مورد ارزیابی و تایید شد .