تحلیل نوآوری و جذابیت فناوری دانشگاههای ایران بر اساس کاربردی بودن تولیدات علمی و فناوری
الموضوعات : بررسی وضعیت مطلوب رشد فناوری در کشور و چگونگی رسیدن به آن
حمزه علی نورمحمدی
1
,
زینب جوزی
2
,
مجتبی طاووسی
3
1 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 - علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
3 - آینده پژوهشی، دانشگاه و پژوهشگاه دفاع ملی و راهبردی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تولیدات علمی, پروانه ثبت اختراع, دانشگاه, ایران, علم و فناوری,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با" هدف تحلیل نوآوری و جذابیت فناوری دانشگاههای ایران بر اساس کاربردی بودن تولیدات علمی و فناوری در پایگاه استنادی وب آو ساینس و مرکز مالکیت معنوی ایران" انجام شد. روش پژوهش تحلیلی بود که با استفاده از روش اسنادی انجام شد. جامعه پژوهش شامل 44686 تولید علمی طی بازه زمانی 2010 تا 2020 و 46861 پروانه ثبت اختراع از 1389 تا 1399 است. نتایج نشان داد تولیدات علمی دانشگاهها روند رو به رشد داشته، اما پروانههای ثبت اختراع این دانشگاهها با کاهش شدید مواجهه شده است. بیشترین سهم در تولیدات علمی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیشترین سهم در پروانههای ثبت اختراع متعلق به دانشگاه امیرکبیر است. سه حوزه موضوعی انرژی، مصالح و شیمی در تولیدات علمی دانشگاهها بیشتر مورد پژوهش بوده و حوزه انجام عملیات؛ حمل و نقل و نیازهای بشری در پروانههای ثبت اختراع پرتولیدترین حوزه و حوزه منسوجات، کاغذ کم کارترین حوزه در دانشگاهها بود. جعفری پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان پرتولیدترین نویسنده و ناجی پژوهشگر دانشگاه امیرکبیر برترین مخترع شناخته شدند و گئورگ بابا ملک قره پتیان تنها نویسنده و مخترع بود که در دو گروه جزء برترین محققین بود. نتایج حاکی از آن است که هیچگونه همبستگی معناداری بین تولیدات علمی و پروانههای ثبت اختراع دانشگاهها وجود ندارد و دانشگاهها نتوانستهاند دانش نظری و علمی خود را به دانش کاربردی تبدیل نمایند. مسئولین میبایست دانشگاههای کشور را به سمت دانشگاههای نسل سوم هدایت نمایند، تا اقتصاد مبتنی بر نوآوری، از طریق تبدیل دانش به فناوری و ایجاد نوآوری حاصل شود.