تاثیر کلان داده بر عملکرد پایدار شرکتها با میانجیگری قابلیت توسعه محصول جدید و قابلیت تولید مجدد
الموضوعات : توسعه بنگاههای کوچک و متوسط و انطباق اهداف آنها با توسعه پایدار در کشورآیدا فلاح پور مبارکی 1 , مصطفی ابراهیم پور ازبری 2 , محمود مرادی 3
1 - گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه گیلان
2 - گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه گیلان
3 - گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه گیلان
الکلمات المفتاحية: کلان داده, قابلیت پویا, عملکرد پایدار,
ملخص المقالة :
پایداری عملکرد یک شرکت، برای موفقیت بلند مدت آن ضروری است. پیشرفتهای تکنولوژی در دههی اخیر عملکرد اکثر سازمانها را تغییر داده است. در این بین فناوریهای صنعت 4.0 فرصتها و چالشهایی برای پایداری شرکتها از جمله شرکتهای کوچک و متوسط، ایجاد کرده است. محیط پویا و رقابتی صنایع امروز، موجب شده است که شرکتهای کوچک و متوسط به فراتر از منابع خود بیندیشند و برای بهرهبرداری از فرصتهای فناوریهای جدید، تمام تلاش خود را برای بهبود قابلیتها و عملکرد خود انجام دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر کلان داده بر عملکرد پایدار با میانجیگری قابلیت توسعه محصول جدید و قابلیت تولید مجدد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای کوچک و متوسط فعال شهرک صنعتی سپیدرود رشت در نظر گرفته شده است. دادهها از 48 شرکت از طریق پرسشنامه طیف لیکرت 5 گزینهای جمع آوری شد. با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی مدل سازی معادلات ساختاری، فرضیههای پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری پژوهش نشان داد که کلان داده بر قابلیت توسعه محصول جدید و قابلیت تولید مجدد به طور مستقیم موثر است و بیشترین تاثیر را بر قابلیت تولید مجدد دارد. از طرفی نتایج نشان داد که قابلیت توسعه محصول جدید بر خلاف قابلیت تولید مجدد به طور مستقیم بر عملکرد پایدار شرکت موثر نیست. همچنین کلان داده بر عملکرد پایدار شرکت به طور مستقیم، تاثیر ندارد. اما نقش میانجی قابلیت تولید مجدد در ارتباط با کلان داده و عملکرد پایدار شرکت تایید شد.