ارائه الگوی جانشین پروری کارآفرینانه در کسب و کارهای خانوادگی در صنایع غذایی با رویکرد تحلیل کیفی
الموضوعات : Development of business models in small and medium enterprises
محمد جواد اسماعیل زاده
1
,
بزرگمهر خاندوزی
2
,
هادی ثنایی پور
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد
2 - دانشگاه حکیم جرجانی گروه آموزشی مدیریت
3 - دانشگاه گنبد کاووس گروه آموزشی مدیریت
الکلمات المفتاحية: الگو, جانشین پروری, کارآفرینانه, کسب و کار, خانوادگی, صنایع غذایی , رویکرد کیفی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارائه الگوی جانشین پروری کارآفرینانه در کسب و کارهای خانوادگی در صنایع غذایی خراسان رضوی با رویکرد تحلیل کیفی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادي و رویکرد کاربردی دارد و روش پژوهش کیفی و برای شناسایی شاخص ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری شامل ﻣﻄﻠﻌﺎن ﮐﻠﯿﺪي و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن جانشین پروری کارآفرینانه در کسب و کارهای خانگی صنایع غذای خراسان رضوی می باشند و روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع روش نمونه گیری گلوله برفی می باشد، بدین صورت که جمع آوری داده تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه پیدا کرد که تعداد آن 17 نفر می باشند. روش و ابزار گردآوری اطلاعات بصورت مصاحبه نیمه ساختار می باشد. برای شناسایی مولفه های پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان داد که معیارهای نهایی، تعداد 13 مقوله اصلی و 40 مقوله فرعی حاصل گردید. مقولههای اصلی احصاء شده عبارتند از؛ مشتری -مداری؛ مدیریت منابع؛ منابع مالی؛ عوامل اجتماعی؛ عوامل فناوری؛ سیاست گذاری دولت؛ معرفی کارآفرینی سازمانی؛ ویژگی های سازمانی بنگاه کارآفرین؛ ویژگی های کارکنان بنگاه کارآفرین؛ ویژگی های مدیران بنگاه کارآفرین؛ قابلیت های درون سازمانی؛ عملکرد سازمان؛ اشتغال است.