یادگیری خلاق برپایه هرمنوتیک مدرن هایدگر
الموضوعات : Islamic theology
لیلا احمدزاده
1
,
افضل السادات حسینی دهشیری
2
,
ایمان محسنی نایینی
3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. تهران، ایران.
2 - دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: یادگیری خلاق, هایدگر, هرمنوتیک مدرن.,
ملخص المقالة :
با گسترش رشتههای تخصّصی در مراکز آکادمیک جهان، هرمنوتیک از محدوده تفسیر متون دینی خارج شد و به عرصه علوم مختلفی همچون تاریخ، هنر، اقتصاد، علوم سیاسی و روانشناسی و در پی آن تعلیم و تربیت قدم گذاشت. هرمنوتیک در شکل کهن آن با تربیت دینی و در حوزه وارسی متون مقدس ارتباط داشت. و امروزه به محدوده تعلیم و تربیت نوین راه یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی یادگیری خلاق برپایه هرمنوتیک مدرن هایدگر با روش مطالعه کتابخانه ای و روش تحليل اسنادی همراه با رويكردي استنتاجی به انجام رسید. در استنتاج نسبت هرمنوتیک مدرن با یادگیری خلاق می توان بیان داشت که؛ جهت رسیدن به یادگیری خلاق ابتدا لازم است به مساله مورد بحث نزدیک شد، مساله مورد نظر را مورد نقد قرار داد و با افزایش فهم در فراگیر و کیفی نمودن این فهم در او، یادگیری خلاق را در وی ایجاد، تقویت و نهادینه نمود. لازم است این فرایند به دقت و وسعت دید و ژرف نگری انجام و مطابق فرایند ترسیم شده مسیر را طی نمود تا منظور و هدف که یادگیری خلاق در فراگیر است، دست یافت.