ارائه چارچوب مفهومی توسعه توانمندی فنّاورانه دانشگاه های صنعتی جمهوری اسلامی ایران
الموضوعات : جنرال لواءسعید بختیاری 1 , محمدرضا حسنی آهنگر 2 , مهدی فاتح راد 3 , محمدعلی برزنونی 4 , رضا نقی زاده 5
1 - دانش آموخته دکتری، مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
2 - استاد، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
3 - استادیار، دانشکد اقتصاد و مدیریت، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
4 - استادیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
5 - استادیار، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه, توانمندي فنّاورانه, فنّاوری, دانشگاه صنعتی,
ملخص المقالة :
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، با هدف ارائه چارچوب مفهومی توانمندي فنّاورانه دانشگاههاي صنعتي جمهوري اسلامي ايران ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد ﮐﯿﻔﯽ اﺟﺮاﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮاي ﮔﺮدآوري اطلاعات، از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻧﯿﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﯾﺎﻓﺘﻪ اکتشافی اﺳﺘﻔﺎده و ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ روش اﺳﺘﺮاوس و ﮐﻮرﺑﯿﻦ و ﻣﺪل ﭘﺎراداﯾﻤﯽ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. جامعه هدف پژوهش شامل خبرگانی است که حداقل، دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و 15 سال سابقه فعالیت موثر علمی يا تجربي در حوزههای مرتبط با موضوع پژوهش بودهاند. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮي به صورت نمونهگيري ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ به روش ﮔﻠﻮﻟﻪ ﺑﺮﻓﯽ تا تحقق اشباع نظری انجام شد و بر این اساس، 26ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ عمیق ﺑﺎ خبرگان واجد شرایط مذکور انجام شد. ﻧﺘﺎﯾﺞ دادهﻫﺎي ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎ درﻓﺮاﯾﻨﺪ ﮐﺪﮔﺬاري ﺑﺎز، ﻣﺤﻮري و اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ، منجر به ارائه چهارچوب مفهومی برای توسعه توانمندي فنّاورانه دانشگاههاي صنعتي ﺷﺪ. چارچوب مفهومی، ﺷﺎﻣﻞ ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﻠّﯽ(سرمايههاي انساني، محتواي دانشي و توانمنديهاي عملياتي)، شرایط زﻣﯿﻨﻪاي(نهادي و ساختاري، فرهنگي، حقوقي و قانوني، خدمات و پشتيباني، آگاهي از محيط، فرآيندهاي اجرايي، پيوندها و ارتباطات ملي و بين المللي) شرایط مداخلهگر(مالي و اقتصادي، تحريمهاي خارجي، توانمنديهاي مديريتي، سياستهاي بالادستي، سياستهاي ذينفعان) ارائه ﺷﺪ. همچنین، راهبردها و پیامدهای توانمندی فنّاورانه دانشگاهها نیز مورد بحث قرار گرفت. در انتها، 8 پیشنهاد راهبردی برای توسعه توانمندی فنّاورانه دانشگاههای صنعتی کشور ارائه شد.