ارائه رویکردی جهت شناسایی و اولویت بندی روش های ارزشگذاری فناوری در شرکت های دانش بنیان
الموضوعات : Strategies for attracting foreign investors for knowledge-based businesses
1 - کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه امام جواد (ع)، یزد.
2 - عضو هیات علمی، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران
الکلمات المفتاحية: ارزشگذاری فناوری, دانش بنیان, تاپسیس فازی,
ملخص المقالة :
جذب سرمایه در شرکت های دانش بنیان جهت مدیریت هزینه ها و افزایش درآمدی که این شرکت ها می توانند داشته باشند، ارزش گذاری این شرکت را به موضوعی مهم از دیدگاه کارآفرینان یا موسسان و همچنین سرمایه گذاران مطرح نموده است. روش گردآوری دادهها در این بررسی میدانی و کتابخانهای می باشد. در تحقیق حاضر، رویکردی جامع جهت شناسایی و اولویت بندی روش های ارزش گذاری این شرکت ها در گروه فناوری، با در نظر گرفتن معیار های بررسی شده، جهت یکسان سازی دیدگاه سرمایه گذاران و کارآفرین، همراه نقاط قوت و ضعف روش نهایی ارائه می شود. بدین منظور نخست با مرور ادبیات تحقیق، کلیه روش های ارزشگذاری پر اهمیت و کاربردی این شرکت ها استخراج شده اند. در مرحله بعد، معیارهای موثر در ارزیابی با توجه به کاربردشان و قابلیت پیاده سازی روش های مختلف توسط خبرگان با روش دلفی فازی مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. سپس به تعیین وزن اهمیت معیارها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخته شد. به منظور مشخص کردن امتیاز روش ها در معیارها و همچنین تعیین نقاط ضعف و قوت روش ها از روش تاپسیس فازی استفاده بهره گرفته شده است. بنابر نتایج بدست آمده در گروه ارزشگذاری فناوری روش اختیار معامله با فاصله نسبی 58619/0 روشی مناسب بنابر معیارهای مورد نیاز کارآفرین و سرمایه گذاران تایید و معرفی می شود. در نهایت پیشنهاداتی جهت بهبود روش نهایی، اختیار معامله، در توسعه شاخص های مناسب برای ریسک پذیری سرمایه گذار و کارآفرین ارائه شده است است.