مروری نظاممند بر بازاریابی چریکی در کسبوکار برخط با استفاده از تکنیک فراترکیب
الموضوعات : اکوسیستمهای کارآفرینی و نوآوری
محمد ناهید محمدی
1
,
محمد جواد تقی پوریان
2
,
مريم رحمتي
3
,
داود كيا كجوري
4
1 - اموزش و پرورش سروآباد
2 - مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
4 - عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی ، واحد چالوس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، چالوس ، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی , بازاریابی چریکی, فراترکیب, ارزیابی حیاتی, کسبوکار برخط.,
ملخص المقالة :
بهزعم صاحبنظران حوزه مدیریت، بازاریابی چریکی مناسبترین شیوه برای پاسخ به تغییرات سلیقهای مشتریان در کسب و کارهای برخط پیشرو مضاف بر روشهای معمول است. در این راستا هدف این تحقیق، مروری نظاممند بر بازاریابی چریکی در کسبوکار برخط با استفاده از تکنیک فراترکیب است. این پژوهش جز پژوهشهای کاربردی است و از روش فراترکیب که یکی از روشهای فرا مطالعه است؛ استفادهشده است.. در این تحقیق از سایتهای داخلی ایران داک (IRANDOC)، جهاد دانشگاهی (SID) و سویلیکا (CIVILICA) و از سایتهای خارجی Emerald insight، Scopus و Science Direct (Elsevier) استفادهشده است و تحقیق تعداد 100 متون علمی به زبان فارسی و انگلیسی معتبر در طی یک دهه گذشته شناسایی شدند که درنهایت 23 عنوان پژوهشی با استفاده از روش مهارتهای ارزیابی حیاتی CASP برای تحلیل در نظر گرفته شدند و از طریق روش تحلیل اسنادی شاخصهای اصلی استخراج، کدبندی و طبقهبندی شدند. پس از مطالعه و استخراج کدهای کلیدی درنهایت این کدها با کمک نرمافزار مکس کیودا تجمیع و خوشهبندی شدند که درنهایت در قالب مفاهیم و مؤلفهها تنظیم شدند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که بازاریابی چریکی دارای 11 مؤلفه است که شامل: یادگیری بازار، فنآوری، بازاریابی نامتعارف، بازاریابی متعارف، هزینه، ویژگیهای بازاریاب، نوآوری، تمایز، مشتری محور، رقابت محوری و عوامل سازمانی قابلتقسیم است و این نتایج برای تمامی کسبوکارها بهویژه کسبوکارهای برخط که با محدودیت منابع مالی و انسانی روبرو بوده و به دنبال جذب حداکثری مشتری و فروش محصولات هستند کاربرد خواهد داشت.