بررسی تأثیر ابعاد تحول فناوری بر استراتژی تصمیمگیری و شوق کارآفرینی مدیران پارک علم و فناوری اصفهان
الموضوعات : Entrepreneurship and Mnagement of Knowledge-based Firms
سهیلا زرین جوی الوار
1
,
فاطمه نورشرق دهاقانی
2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدآبادان، دانشگاه آزاداسلامی، آبادان، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاداسلامی، نجف آباد، ایران.
الکلمات المفتاحية: تحول فناوری, فرصت, استراتژی تصمیمگیری, شوق کارآفرینی, پارک علم و فناوری,
ملخص المقالة :
سازمانها را در عصر جدید از بهکارگیری فناوریهای پیشرفته گریز و گزیری نیست، در حقیقت آینده از آنکسانی است که با شناخت دقیق و صحیح، تحولات این سیستمها را موشکافانه مورد امعان نظر قرار داده و با شناسایی ابعاد و تأثیرات آن، فناوری را بهصورت راهبردی در سطح سازمانی جاری سازند. هدف در پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابعاد تحول فناوری بر استراتژی تصمیمگیری و شوق کارآفرینی مدیران پارک علم و فناوری اصفهان بوده که تعداد مدیران کارآفرین این کسبوکارها 612 نفر و حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 236 نفر تعیین و با روش نمونه¬گیری در دسترس موردبررسی قرار گرفتند. سنجش متغیرها، از طریق پرسشنامه استاندارد تحقیق پولاس و همکاران (2021) با 14 پرسش انجامشده و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و برای سنجش روایی از نظرات اساتید دانشگاه در این حوزه استفاده شده است. درنهایت نتایج پژوهش بیان نمود که تحول فناوری بر تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه با نقش میانجی شوق کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری داشته است، ابعاد تحول فناوری (تشخیص فرصت، توسعه فرصت، بهره¬برداری از فرصت) بر استراتژی تصمیمگیری تأثیر مثبت و معناداری داشته است، ابعاد تحول فناوری (تشخیص فرصت، توسعه فرصت، بهرهبرداری از فرصت) با نقش میانجی شوق کارآفرینی بر تصمیمات کارآفرینان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ازآنجاییکه فناوری بهعنوان محور توسعه جوامع و سازمانها مطرح است، بنابراین شناسایی ابعاد و تأثیرات آن با ژرفاندیشی و بهکارگیری مؤثر، میتواند در سازمانها تغییرات بنیادین را در کلیه زمینهها نوید دهد.