ارائه مدل خطمشیگذاری رسانه ملی جهت تولید محتوای چندرسانهای در فضای مجازی مبتنی بر نسل پنجم اینترنت
الموضوعات : Special
زهرا ملابابایی
1
,
بی بی سادات میراسماعیلی
2
,
حمیدرضا حسینی دانا
3
,
علیرضا تلخابی علیشاه
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
3 - استادیار، گروه پژوهشی پدافند رسانهای، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
4 - استادیار، گروه گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
الکلمات المفتاحية: خطمشیگذاری, محتوای چندرسانهای, فضای مجازی, اینترنت نسل پنج, سیاستگذاری رسانه ملی, مسئولیت اجتماعی رسانه ملی.,
ملخص المقالة :
این مقاله با هدف طراحی الگوی سیاستگذاری رسانه ملی بر محتوای صوتی و تصویری فضای مجازی با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعهای است و از منظر روش گردآوری دادهها، یک پژوهشهای پیمایشی-مقطعی است. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران با سابقه شورای عالی فضای مجازی و در بخش کمی نیز شامل فعالان رسانه کشور است . برای تحلیل مصاحبههای تخصصی از روش تحلیل کیفی مضمون و دادههای حاصل از پرسشنامه نیز با روش حداقل مربعات جزئی تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد مضامین فراگیر مدل عبارتند از: عوامل بسترساز، عوامل فنی و عوامل مرتبط با رسانه. عوامل بسترساز خود شامل عوامل مدیریتی، قانونی و فرهنگی؛ عوامل فنی شامل عوامل فناوری و اینترنت نسل پنجم و در نهایت عوامل مرتبط با رسانه نیز عبارتند از: تعامل با رسانههای جدید، سیاستگذاری رسانه ملی، مسئولیت اجتماعی رسانه ملی و محتوای چندرسانهای فضای مجازی. همچنین یافتههای پژوهشی نشان داد، براساس مدل پژوهش، عوامل مدیریتی، قانونی، دانشی و فرهنگی بر سیاستگذاری رسانه ملی تاثیر دارند. از سوی دیگر اینترنت نسل پنج شرایط زمینهای را فراهم میسازد و مسئولیت اجتماعی رسانه ملی نیز یک عامل مداخلهگر است که بر تعامل با رسانههای جدید اثرگذارند. در نهایت با تعامل با رسانههای جدید میتوان به توسعه محتوای چندرسانهای فضای مجازی دست یافت