ارائه الگوي کسبوکار كوچك در فضاي مجازي با رويكرد كارآفريني
الموضوعات : Promoting and developing entrepreneurial culture
حامد بهادریان
1
,
سراج الدين محبي
2
,
حسين منصوري
3
1 - گروه مديريت دولتي و منابع انساني، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامي، قشم، ايران
2 - گروه مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شيراز، شيراز،ایران
3 - گروه مديريت صنعتي و دولتي، دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ايران
الکلمات المفتاحية: کسبوکار كوچك, فضاي مجازي, رويكرد كارآفريني, الگو. ,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوي کسبوکار كوچك در فضاي مجازي با رويكرد كارآفريني است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از از نظر گردآوری دادهها پیمایشی - توصیفی است، رویکرد تحقیق استدلال استقرایی و راهبرد تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد که در مرحله اول آن از تحقیق کیفی و در مرحله دوم از تحقیق کمی استفاده میگردد. روش گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، استفاده از مصاحبه عمیق بوده است، بدین منظور از جامعه پژوهشی که شامل کارشناسان و مدیران حوزه کسبوکار در فضای مجازی و اساتید حوزه نرمافزار (کسبوکار)، نمونه گیری نظری صورت گرفت و از این طریق، با سی نفر مصاحبه هایی انجام شده است. در بخش کمّی پژوهش با استفاده از پرسشنامه داده ها گردآوری شدند. روش نمونهگیری در این مطالعه تصادفی طبقهای بهصورت نسبتی بود. برای تعیین حجم نمونه در یک جامعه محدود به روش کوکران 77 نفر انتخاب گردید. در بخش کیفی(گراندد تئوری) تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس نظریه مبنایی و از فرآیند کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی پژوهش پس از جمعآوری و تلخیص دادهها، با استفاده از نرمافزارهای SPSS 24 و PLS Smart 2 آزمونهای توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری اکتشافی – تحلیل استفاده شد. یافته ها نشان داد شناخت روابط انسانی، سرمایه گذاری در کارآفرینی، همگامیبا تغییرات پر شتاب دنیا، الزامات کسب و کار مجازی، شناخت ویژگیهای بازار و ویژگیهای خریدار، عوامل موثر بر الگوي کسبوکار كوچك در فضاي مجازي با رويكرد كارآفريني هستند