بررسی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به واحد اورژانس مرکز آموزشی درمانی پورسینا در سال 1402
الموضوعات : Medical lawکوروش دل پسند 1 , اَمیر فخرایی 2 , زهره کاظم پور کلشتری 3 , عنایت الله همایی راد 4 , درین آقاجانی 5 , شیرین معافی کلورزی 6 , محمد نوریان 7 , معصومه آزادگان 8
1 - دانشیار اخلاق پزشکی،گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
2 - واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
3 - هسته تحقیقات صیانت از حقوق بیمار، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
4 - مرکز تحقیقات ترومای جاده ای، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
5 - مرکز تحقیقات عوامل موثر اجتماعی بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
6 - واحد توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
7 - کارشناسی ارشد حقوق بشر، پژوهشگاه قوه ی قضائیه ، مرکز وکلا کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه، تهران، ایران.
8 - کارشناسی ارشد حقوق بشر، پژوهشگاه قوه ی قضائیه ، مرکز وکلا کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: رضایت بیماران, دپارتمان اورژانس, کیفیت خدمات , حقوق بیمار ,
ملخص المقالة :
رضایت بیماران یکی از شاخص های مهم اثر بخشی، کارایی و بهره وری کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به واحد ا ورژانس مرکز آموزشیدرمانی پورسینا در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت. در این مطالعه ی مقطعیتوصیفی، اطلاعات 300 مراجعه کننده به واحد اورژانس مرکز آموزشیدرمانی پورسینا در سال ۱۴۰۲ از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. ابتدا پرسشنامه دموگرافیک تکمیل شد. در مرحله بعد پرسشنامه رضایتمندی مقیاس کوتاه رضایت بیماران واحد اورژانس (BEPSS) توسط داوطلبین تکمیل شد. برای توصیف دادهها از آماره های توصیفی همچون فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد و سطح معنی داری نیز برای مقادیر 05/0P< در نظر گرفته شد. یافته های این مطالعه نشان داد بیشترین نمره رضایت در حیطه (EDS) و کمترین نمره در حیطه ( EDE) بدست آمد. نمره کلی رضایت 51/10 ± 31/59 از 80 بود. ارتباط معناداری بین امتیازات کسب شده از سوالات حیطه (EDS)"، ( EDE)"، (GPS)" ،" (PFS)" ,(BEPSS)و (PCS)" بر حسب رده های سنی، سن مراجعین، وضعیت تاهل، محل سکونت، سطح تحصیلات و سابقه¬ی بستری مراجعین مورد تحقیق دیده نشد درحالیکه رضایت بیشتر بطور معناداری در زنان، افراد با مدت زمان بستری کمتر و وضعیت ترخیص بدون رضایت شخصی دیده شد. نتایج به دست آمده از این بررسی نشان داد که میزان رضایت مراجعین در حد قابل قبولی بوده اما با این وجود نیاز به برنامه جهت ارتقا خدمات ارائه شده وجود دارد.