الزامات هوشمند سازی گردشگری در ایران
الموضوعات : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
1 - برنامه ریزی اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 - برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: گردشگری هوشمند, هوشمند سازی, تحلیل زمینه ای, فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی,
ملخص المقالة :
روند رو به رشد هوشمندسازی گردشگری با روند رو به رشد تغییرات جهانی در حال شکلگیری است. با اینحال، همگامسازی صنعت گردشگری با تحولات سریع نوین و هوشمندسازی آن امری است که بدون مداخلات برنامهریزی شده میسّر نخواهد شد. ازاینرو، ضرورت دارد الزامات مرتبط شناخته شوند تا بسترسازی صحیحی جهت شکلگیری آن صورت پذیرد. صاحبنظران و فعالان حوزۀ گردشگری و هوشمندسازی از مهمترین منابع اطلاعاتی جهت کسب اطاعات در این خصوص به شمار میروند. به این منظور، در پژوهش حاضر تلاش شده با اتّکا به روش کیفی و ابزار مصاحبۀ بدون ساختار به شناسایی الزامات شکلگیری این نوع گردشگری در ایران از منظر این گروه پرداخته شود. همچنین به منظور تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از روش تحلیل محتوا گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند الزامات در قالب مقولاتی از قبیل «ارزیابی»، «هوشمندسازی خدمات گردشگری»، «حکمرانی هوشمند»، «توانمندسازی افراد»، «همسویی سیاستها»، «توسعه عوامل فنی و زیرساختی» و «رفع محدودیتها» قابل ساماندهیاند.