تحلیل جامعهشناختی مؤلفههای فرهنگی ازدواج در توئیتهای فارسی
الموضوعات : Social issues associated with spouse choosing, changing marriage patterns, divorce, and family instabilityزهرا شیخ 1 , باقر ساروخانی 2 , خدیجه ذوالقدر 3
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه جامعهشناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3 - استادیار گروه مطالعات زنان، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ازدواج, خانواده, روابط سیال, تحلیل محتوای کیفی و شبکه اجتماعی X. ,
ملخص المقالة :
در طول تاریخ با تغییر همراه بوده است. داشتن شناخت در این حوزه به سیاستگذاران کمک میکند تا ایدههای اذهان جامعه را بشناسند، از نگرشها آگاهی داشته باشند و متناسب با اوضاع جامعه، برنامهریزی کنند. در این پژوهش، هدف، استخراج نگرشها و مطالبات؛ و در نهایت تحلیل و بررسی مؤلفۀ فرهنگی «ازدواج» بوده است. مؤلفههای فرهنگی به نگرشها و ارزشها و اولویتهای ذهنی افراد در موضوع ازدواج میپردازد. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی و جامعه آماری، کاربران فارسیزبان شبکه X، شیوه نمونهگیری تمامشماری توئيتهای مرتبط با ازدواج در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که نگرش افراد به موضوع ازدواج به نظریۀ روابط سیال باومن و نظریۀ شخصیسازیِ ساروخانی، نزدیک است. بررسی محتوای توئیتها نشان میدهد که حفظ فردیت و قدرت انتخاب، اولویتی جدی برای کاربران داشته، آنها در ساحتهای مختلف زندگی مطابق سلیقه و شرایط و خواست شخصی تصمیم میگیرند و دیگر کلانروایتی بر افکار و تصمیمهای افراد سایهگستر نیست. بدیهی است که این روابط سیال، ناامنی روانی برای افراد در پی دارد و فردگرایی تشدیدشده میتواند خانواده را از نهادی اجتماعی با کارکردهای عاطفی و تولید نسل و جامعهپذیری خارج کرده، سلامت جامعه را به خطر بیندازد.