اعتباریابی الگوی استراتژی های اکتساب تکنولوژی سازمان بهزیستی
الموضوعات : Special
مژگان رحیمی
1
,
محمود محمدی
2
,
حسن مهرمنش
3
1 - گروه مدیریت فناوری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تعیین استراتژی, اکتساب تکنولوژی, سازمان بهزیستی, داده بنیاد,
ملخص المقالة :
اﻧﺘﺨﺎب اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﮐﻼن در ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن و ﺑﻨﮕﺎه اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ را در آﯾﻨﺪه آن ﺳﺎزﻣﺎن دارد. از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺤﺪود اﺳﺖ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﺧﻮد ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻟﺬا ﺗﻌﯿﯿﻦ اوﻟﻮﯾﺖ ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن و ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻓﻨﺎوریﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ. هدف از تحقیق حاضر ارائه مدلی جهت تعیین استراتژیهای اکتساب تکنولوژی در در سازمان بهزیستی براساس نظریه زمینه ای کلاسیک بود. این تحقیق از نوع کاربردی طبقهبندی میشود. همچنین، از نظر چگونگی گردآوری دادههای مورد نیاز، در گروه «تحقیق آمیخته اکتشافی» است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل صاحب نظران حوزه مدیریت تکنولوژی و مدیران ارشد سازمان بهزیستی شهر تهران بود و اما روش نمونهگیری آن نظری بود. جامعه آماری بخش کمّی در برگیرنده کلیه مدیران و کارشناسان سازمان بهزیستی شهر تهران بود. در بخش کمّی پژوهش از روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس استفاده میشود. لذا حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 292 نفر مدیران و کارشناسان سازمان بهزیستی شهر تهران تعیین شد. براساس داده بنیاد کلاسیک گلیزری نقشه مدل تعیین استراتژیهای اکتساب تکنولوژی در سازمان بهزیستی مشخص شد. بر اين اساس استراتژیهای سازمانی بر مبناي استراتژیهای فنی و از طریق استراتژیهای مالی و استراتژیهای محیطی و با درنظر گرفتن عوامل مداخلهگر منجر به پیامدهای اثربخشی سازمان، رضایت ارباب رجوع و انطباق با نیازهای جامعه هدف میشود. نوع روابط ميان نشانگر و مضامین مدل تعیین استراتژیهای اکتساب تکنولوژی در سازمان بهزیستی نيز با توجه به كدگذاري صورت گرفته در قالب مدل ارائه گرديد.