نقش واسطه¬ای استفاده آسیب¬زا از گوشی هوشمند در رابطه بین استرس ادراک شده، ایستادگی، عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان دبیرستانی دوره دوم
الموضوعات : Psychologyذبیح الله کاوه فارسانی 1 , زهرا جانقربان 2
1 - دانشگاه شهرکرد
2 - گروه مشاوره دانشگاه شهرکرد
الکلمات المفتاحية: استفاده آسیب¬زا از گوشی هوشمند, استرس ادراک شده, ایستادگی, عزت¬نفس و عملکرد تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه¬ای استفاده آسیب¬زا از گوشی هوشمند در رابطه بین استرس ادراک شده، ایستادگی، عزت¬نفس و عملکرد تحصیلی انجام شد. روش¬ها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان دبیرستانی دورۀ دوم شهر اصفهان بود که 250 نفر از آنان به روش خوشه¬ای چند مرحله¬ای و براساس ملاک¬های ورود و خروج انتخاب شدند و به پرسشنامه¬های مقیاس استرس ادراک شده کوهن (1983)؛ مقیاس کوتاه اعتیاد به گوشی هوشمند کووان و همکاران (2013)؛ مقیاس عزت¬نفس روزنبرگ (1965)؛ مقیاس پایداری دارکوث و کیون (2009) و معدل تحصیلی پاسخ دادند. یافته¬ها: نتایج نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است؛ همچنین تحلیل داده¬ها نشان داد رابطه منفی و معناداری بین استفاده آسیب¬زا از گوشی هوشمند و استرس ادراک شده و رابطه مثبت و معنی¬داری بین ایستادگی و عزت¬نفس با عملکرد تحصیلی وجود دارد (05/0و001/0 p<). همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد استرس ادراک شده، ایستادگی و استفاده آسیب¬زا از گوشی هوشمند بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم (01/0 p<) و استرس ادراک شده، ایستادگی و عزت¬نفس با میانجی¬گری استفاده آسیب¬زا از گوشی هوشمند بر عملکرد تحصیلی اثر غیرمستقیم داشتند (001/0 p<). نتیجه¬گیری: نتایج این پژوهش می¬تواند مورد استفاده خانوادهها، مربیان، مدیران و سیاستگذاران آموزش و پرورش قرار گیرد تا در برنامه¬ریزی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان این متغیرها را مدنظر قرار دهند و همچنین با توجه به استفاده زیاد نوجوانان از گوشی¬های هوشمند استراتژی¬های جهت پیشگیری و مداخله برای اعتیاد به گوشی¬های هوشمند در نظر گیرند.