ارائه مدلی جهت رشد گردشگری هوشمند پایدار در آژانسهای مسافرتی شهر تهران
الموضوعات : عمومى
رسول ثانوی فرد
1
,
مرتضی رحمتی کچومثقالی
2
,
علی اصغر عيوضي حشمت
3
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری, گردشگری هوشمند, پایداری, گردشگری هوشمند پایدار,
ملخص المقالة :
یکی از مکانیسمهایی که میتواند در بهبود رقابت و توسعه گردشگری مفید باشد گردشگری هوشمند است. هدف این تحقیق ارائه مدلی جهت رشد گردشگری هوشمند پایدار در آژانسهای مسافرتی شهر تهران است. این تحقیق از نوع تحقیقات کمی و کاربردی بوده و به لحاظ روش جمعآوری و تحلیل دادهها جزو تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان ارشد آژانسهای مسافرتی شهر تهران بودهاند. تعداد 50 نفر از مدیران و کارشناسان آژانسهای مسافرتی شهر تهران با روش هدفمند و قضاوتی به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. بهمنظور تجزیهوتحلیل، از روش دلفی فازی، دیمتل فازی و تحلیل شبکهای فازی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد الگوی تحقیق به ترتیب اولویت شامل مؤلفههایی از قبیل عوامل مربوط به رقبا، عوامل محیطی، عوامل زیستمحیطی، عوامل فنی و زیرساختی، عوامل مربوط به گردشگران، عوامل مربوط به تامینکنندگان، عوامل طبیعی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی بوده است که طبق نظر خبرگان تحقیق در رتبههای اول تا نهم به لحاظ اهمیت قرار گرفتهاند. بر اساس نتایج روش دیمتل فازی، در این مدل عوامل اقتصادی، عوامل محیطی، عوامل مربوط به رقبا، عوامل مربوط به گردشگران و عوامل فنی و زیرساختی جزو متغیرهای علی (متغیرهای تأثیرگذار) تعیین شدند و عوامل زیستمحیطی، عوامل مربوط به تامینکنندگان، عوامل اجتماعی و عوامل طبیعی نیز جز متغیرهای معلولی (اثرپذیر) تعیین شدند.