تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کلاسهای چندپایه
الموضوعات :خدیجه اعراب شیبانی 1 , خدیجه علیپور 2 , امیرحسین غلامی بیناباج 3
1 - استادیار، روانشناسی، پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار، روانشناسی، پیام نور، تهران، ایران.
3 - کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: یادگیری مشارکتی - خودکارآمدی اجتماعی - پیشرفت تحصیلی -کلاسهای چندپایه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر در درس قرآن کلاسهای چندپایه را موردبررسی قرارداد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی Ladd&Wheeler (1982) و آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده شد. بهمنظور اجرای طرح پژوهش از میان مدارس چند پایه، دو کلاس به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به عنوان گروه آزمایش (n=15) و گروه گواه (n=15) در نظر گرفته شد. آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی بهمنزلة پیشآزمون برای هر دو گروه انجام شد. گروه آزمایش در 15 جلسه (45 دقیقه) درس قرآن را بهصورت مشارکتی، آموزش دیدند، اما گروه گواه در طول مدت اجرا، به روش رایج آموزش دیدند. بعد از پایان دوره آموزش، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج، برتری معنادار گروه آزمایش را در پیشرفت تحصیلی درس قرآن نشان داد، ولی در زمینة خودکارآمدی اجتماعی، تفاوت معناداری بین گروهها مشاهده نشد.