هوشیاری کارآفرینانه و عملکرد بین المللی با میانجیگري یادگیری کارآفرینانه و تعدیلگری پویایی بازار داخلی
الموضوعات : ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی
محمد محمودی میمند
1
,
مهناز ربانی زاده
2
1 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین المللی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: هوشیاری کارآفرینانه, عملکرد بین المللی , یادگیری کارآفرینانه , پویایی بازار داخلی ,
ملخص المقالة :
افزایش رقابت در بازارهای داخلی، شرکت ها را به سمت گسترش فعالیت های خود به بازارهای بین المللی سوق می دهد. هوشیاری کارآفرینانه به توانایی شناسایی فرصت های کارآفرینی اشاره دارد که کارآفرینان را به سمت یافتن فرصت های جدید در بازار بین المللی سوق می دهد. مطالعه حاضر با در نظر گرفتن متغیر میانجی یادگیری کارآفرینانه و متغیر تعدیلکننده پویایی بازار داخلی در شرکت پشتیبانی امور دام، به بررسی تأثیر هوشیاری کارآفرینانه بر عملکرد بینالمللی میپردازد.روش انجام این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی میباشد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که با استفاده از فرمول کوکران، حداقل حجم نمونه 204 نفر در نظر گرفته شد . نهایتاً با استفاده از روش تحلیل مسیر، به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شده است. به منظور تجریه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزارهای نرم افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مولفه های هوشیاری کارآفرینانه به عنوان متغیرهای مستقل با در نظر گرفتن متغیر میانجی یادگیری کارآفرینانه بر عملکرد بین المللی شرکت پشتیبانی امور دام کشور تاثیر دارند. تأثیر مستقیم این متغیرها بر عملکرد بین المللی مثبت و معنادار می باشد. اثر تعدیلگری متغیر پویایی بازار داخلی در رابطه بین یادگیری کارآفرینانه و عملکرد بین المللی شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز تأیید گردید.