فرهنگ مصرفی در مجتمع های تجاری کلان شهرهای ایران
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.
2 - استادیار مدعو گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرهنگ مصرفی, مجتمعهای تجاری, کلانشهرهای ایران, جهانیشدن, تحولات اقتصادی.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی فرهنگ مصرفی در مجتمعهای تجاری کلانشهرهای ایران پرداخته است. در دو دهه اخیر، کلانشهرهای ایران شاهد تحولات عمدهای در ساخت و ساز مجتمعهای تجاری بودهاند که این فضاها بهعنوان نمادهای اجتماعی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. هدف این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر بر شکلگیری فرهنگ مصرفی در این مجتمعها و تأثیرات اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی آنها است. مسئله اصلی این مقاله بررسی نحوه تأثیرگذاری تحولات اقتصادی، جهانیشدن، تغییرات اجتماعی، و فناوریهای نوین بر فرهنگ مصرفی در مجتمعهای تجاری کلانشهرها است. از این رو سؤال تحقیق بهطور خاص به این موضوع میپردازد که چگونه این عوامل باعث تغییر در الگوی مصرف و رفتارهای خرید افراد شده و چه تأثیراتی بر تعاملات اجتماعی و هویت فرهنگی دارند. روش تحقیق شامل تحلیل و بررسی متون موجود، مصاحبه با متخصصان، و ارزیابی دادههای میدانی از مجتمعهای تجاری مختلف است. این روش به بررسی تغییرات اقتصادی و اجتماعی و نحوه تأثیر آنها بر الگوی مصرف مردم میپردازد و تأثیرات فناوری و جهانیشدن بر ذائقه مصرفی را نیز تحلیل مینماید. نتایج تحقیق نشان میدهد که مجتمعهای تجاری نه تنها بهعنوان مراکز خرید، بلکه بهعنوان فضاهای اجتماعی و فرهنگی مهمی در جامعه ایفای نقش مینمایند. از طرفی تحولات اقتصادی و افزایش درآمد خانوارها منجر به افزایش تقاضا برای کالاهای لوکس شده، این در حالیست که جهانیشدن و فناوریهای نوین به تغییر ذائقه مصرفی افراد در این حیطه دامن میزند. در این راستا این مجتمعها ضمن فراهم آوردن فرصت هایی جهت برقراری تعاملات اجتماعی و فرهنگی به توسعه اقتصادی شهرها نیز کمک شایانی مینماید.