واکاوی نظریات فلسفی گابریل مارسل و چگونگی تاثیر و به کارگیری آن در ایجاد مهارت جراتمندی توسط معلم
الموضوعات :
1 - دانشگاه خوارزمی تهران
الکلمات المفتاحية: نظریات فلسفی, گابریل مارسل, جراتمندی, معلم,
ملخص المقالة :
مقالهی حاضر با هدف فهم چگونگی تاثیر و به کارگیری نظریات فلسفی گابریل مارسل در ایجاد مهارت جراتمندی توسط معلم و با روش استنتاجی_تحلیلی انجام گرفته است.براساس یافتهها؛در نظریه تعمق ثانویه؛نداشتن نگاه عمودی و منفعتگرایانه و به رسمیت شناختن هویت و فردیت فراگیر؛در نظریه مسئله و راز؛ همدلی آگاهانه و نسبت به رشد و تعالی فراگیر،وفادارانه و مسئولانهعمل نمودن؛در نظریه بودن و داشتن؛عدم نگرش ابزاری و مبتنی بر سلطهگری و سلطهپذیری در فرآیند یاددهی_یادگیری؛شکلدادن ارتباطی عاطفی توام با محبت،اعتماد و منجر به تعهد برای همراهی سخاوتمندانه با فراگیر؛در نظریه آمادگی و در دسترس بودن؛برقراری ارتباط با فراگیر بعنوان فردی ارزشمند و آزاد،در اختیار او بودن از روی میل و عشق و تلاش مداوم برای مبارزه با موانع تحقق این مهم،لازمه و زمینهساز مهارت جراتمندیست.درجمع،علاوه بر نوع نگرش اخلاقی و رفتار معلم بعنوان الگویی تاثیرگذار در ارتباط با فراگیر،آموزش و نهادینهسازی نکات بیان شده،منوط به مهارت و توانمندی علمی معلم،جهت طراحی و بکارگیری اصولی و پیگیرانه برنامهها،روشها، محتوا و تکالیف چالشبرانگیز و فعالانه و پیوند دادن آن با واقعیات زندگی فراگیر به واسطه تمرینهای ذهنی و عملی میباشد.تمرینهایی که فراگیر را با چرایی،چگونگی،چالشها و پیامدهای هر نوع ارتباط آشنا نموده و به واسطه ایجاد آگاهی شناختی و عاطفی، زمینهای برای ایجاد و تقویت رفتار جراتمندانه ایجاد مینماید