بررسی تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود اختلالات درون سازی شده و برون سازی شده کودکان سنین 8 تا 12 سال شهر گرگان
الموضوعات :
سید مجتبی عقیلی
1
,
صدیقه میرزایی
2
1 - استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، گرگان، ایران.
الکلمات المفتاحية: درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی, اختلالات درون سازی شده و برون سازی شده, کودکان.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن¬آگاهی بر بهبود اختلالات درون¬سازی شده و برون¬سازی شده کودکان سنین 8 تا 12 سال شهر گرگان انجام شد. روش پژوهش اثربخشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان سنین 8 تا 12 سال ساکن شهر گرگان بودند. حجم نمونه در نرمافزار Stata برابر با 44 نمونه (22 نفر در هر گروه) تعیین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلالهای رفتاري آخنباخ بود. گروه آزمایش درمان شناختی مبتنی بر ذهن¬آگاهی را در 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت کردند، اما گروه کنترل تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس یک متغیره توسط نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن¬آگاهی بر بهبود اختلالات درون¬سازی شده و برون¬سازی شده کودکان سنین 8 تا 12 سال اثربخش است (05/0>p). نتایج حاکی از آن است که درمان شناختی مبتنی بر ذهن¬آگاهی منجر به کاهش اختلالات درون¬سازی شده و برون¬سازی شده کودکان سنین 8 تا 12 سال میشود.