نقش و وضعیت طرحهای طبقهبندی اختلالات روانی در بازنمایی دانش روانشناسی بالینی و روان-پزشکی
الموضوعات : روانشناسی بالینی و آسیب شناسی روانی
1 - بخش روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و پژوهشکده تحول در علوم انسانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
الکلمات المفتاحية: طرحهای طبقهبندی اختلالات روانی, DSM-5, ICD-10, تولید علم,
ملخص المقالة :
در این مقاله رابطه بین طبقهبندی و تولید علم در روانپزشکی و روانشناسی بالینی مورد کاوش قرار گرفته است. طرحهای طبقهبندی اختلالات روانی این امکان را فراهم میکنند تا پدیدهها و روابط کشف شده در دانش روانپزشکی و روانشناسی بالینی را در قالبی کاربردی بازنمایی کنیم. در این مقاله، انواع طبقهبندیهایی که در دانش روانپزشکی و روانشناسی بالینی به کار رفته است و مزایا و معایب آنها و متداولترین طبقهبندی مورد استفاده در این رشتهها که مبتنی بر مدل پزشکی تکامل یافته است، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. از مباحث مطرح شده میتوان نتیجه گرفت که طبقهبندی متداول در روانپزشکی و روانشناسی بالینی، مبتنی ماهیت واقعی موضوعات مورد مطالعه و تحولات انجام گرفته در این دو رشته نیست و تابع تحولاتی بوده که به طور کلی در علم و به ویژه علوم زیستی و پزشکی رخ داده است. بنابراین، به منظور پرداختن به ماهیت واقعی موضوعات مورد بررسی رشته روانشناسی بالینی متناسب با تحولاتی که در چند قرن اخیر در آن رخ داده است و برآوردن نیازهای درمانگران و افراد دارای مشکلات روانی نیاز به تغییر پارادیم فکری است که بر مبنای آن طبقهبندی اختلالات روانی صورت میگیرد.