استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی
الموضوعات :حمید رضا مسعودی 1 , محمد ياسر باغستاني 2
1 - دانشگاه پیام نور کرج
2 - دانشگاه پیام نور کرج
الکلمات المفتاحية: استراتژی ها, برنامه ریزی, تولید ادغامی, زنجیره تامین غیر قطعی.,
ملخص المقالة :
در جهان امروز و شرایط اقتصادی خاص آن، سازمان ها به تنهائی نمی توانند بر تغییرات غیرقابل پیش بینی در انتظارات مشتریان یا حمله رقبا به بازار فایق آیند. گسترش بازارها و محصولات، رقابت ها را از سطح بین شرکت ها به سطح بین زنجیره های تأمین کشانده و تمرکز بر بهبود عملکرد این زنجیره ها، تنها مسیر دستیابی به مزیت رقابتی در بازار جهانی کسب و کار امروزه است. زنجیره تامین شبکه ای از تسهیلات و مراکز توزیع است که وظایف تهیه و تدارک مواد خام، تبدیل آن به محصولات نهایی و واسطهای و توزیع این محصولات نهایی به مشتریان را انجام میدهد. امروزه شرکتها نیازمندند تا یکپارچگی منظمی را در تمام فرایندهای تولیدی- از ماده خام تا مصرف کننده نهایی – ایجاد کنند. برنامه ریزی تولید یکی از ارکان غیر قابل تفکیک در امر تولید است. با پیچیده تر شدن شرایط تولید، برنامه¬ریزی کلی تولید نقش بسزایی در موفقیت شرکت¬ها ی تولیدی ایفا می¬نماید. یکی از واقعیت¬های غیرقابل انکار در زنجیره تامین ، عدم قطعیت است. عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین ،همواره اثرات نامطلوبی نظیر تأخیر، ناتمام ماندن سفارشات و تحمیل هزینه¬های اضافی بر سیستم تولیدی می¬گذارد. بنابراین یکی از اهداف مهم برنامه¬ریزی کلی تولید، تعمیم برنامه¬ریزی متمرکز از یک شرکت منفرد به تمامی موجودیت¬های زنجیره تأمین و در نظر گرفتن توأمان همگی فاکتورهای موثر در تولید می-باشد به نحوی که برنامه تهیه شده توانایی پاسخگوئی به عدم قطعیت¬های موجود را داشته باشد. مهمترین چالش رو در روی برنامه¬ریزی تولید، شناسایی عدم قطعیت¬ها و انتخاب رویکرد مناسب در مواجهه با این پدیده است. در این مقاله سعی بر آن است، ضمن بیان پیشینه و مبانی نظری برنامه ریزی تولید و تولید ادغامی به بررسی استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی در شرکتها می پردازد.