بررسی تأثیر یادگیری الکترونیکی بر بهرهوری منابع انسانی پالایشگاه نفت آبادان با استفاده از سیستم استنتاج فازی
الموضوعات : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانیحبیب الله رعنایی 1 , نازنین کاشانی زاده 2 , مسلم علی محمدلو 3
1 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری الکترونیکی, بهرهوری منابع انسانی, پالایشگاه نفت آبادان, سیستم استنتاج فازی,
ملخص المقالة :
با گسترش روزافزون فناوری، ظرفیت استفاده از یادگیری الکترونیکی در سازمانها فراهم شده است تا کارکنان از مزایای آن بهرهمند شوند و با بهروزرسانی اطلاعات خود، بهرهوری و کارایی خود در سازمان را ارتقاء دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری الکترونیکی بر بهرهوری منابع انسانی در پایشگاه نفت آبادان بوده است. روش تحقیق در بخش اول، مرور سیستماتیک نظاممند متون علمی بوده که طی آن با استفاده از کلیدواژههای مرتبط، جستجوی هدفمند مقالات در پایگاه های اطلاعاتی داخلی (اس. آی. دی[1]، گوگل اسکولار[2] و ایرانداک[3] و پایگاههای خارجی (وب آو ساینس[4]، اسکوپوس[5] و گوگل اسکولار) در بازه زمانی 1998 تا 2021 صورت گرفت. در بخش دوم، تأثیر یادگیری الکترونیکی بر بهرهوری منابع انسانی با سیستم استنتاج فازی دوبخشی بررسی شد. جامعه آماری پژوهش در بخش نخست شامل پژوهشهای انجام شده در حوزه یادگیری الکترونیکی است که از بین آنها بهصورت هدفمند و قضاوتی نمونهگیری شد همچنین جامعه آماری در بخش دوم شامل دو گروه خبرهمحور و کارکنان ستادی (460 نفر) است که از گروه خبرهمحور بهصورت هدفمند و قضاوتی و از کارکنان ستادی با استفاده از جدول مورگان (210 نفر) نمونهگیری شد. یافتهها نشان داد که عوامل مؤثر بر یادگیری الکترونیکی شامل 5 عامل یادگیرنده (دانش يادگيرنده، تعامل يادگيرنده، علاقه يادگيرنده، توانايی يادگيرنده، اعتماد يادگيرنده و نگرش يادگيرنده)، یاددهنده (تخصص و اعتبار علمی ياددهنده، بازخورد از سوی ياددهنده، ارزيابی مستمر و تعامل ياددهنده با يادگيرندگان)، مشخصات محتوای آموزشی (کيفيت محتوای آموزشی، چندرسانهای بودن، هدفمحور بودن، بهره گیری مناسب از منابع موجود و قابليت دسترسی آسان به محتوای آموزشی)، امکانات موردنیاز (فناوری و زیرساخت مناسب در سازمان، منابع مالی و خدمات پشتيبانی فنی) و عوامل سازمانی (حمايت مديريت، فرهنگ سازمانی و ارائه گواهینامههای تخصصی) است. در نهایت، یافتههای بخش سیستم استنتاج فازی طراحی شده، نشان داد که هر تغییری که در عوامل مؤثر بر یادگیری الکترونیکی ایجاد شود (افزایش یا کاهش هر کدام از ابعاد) در بهرهوری منابع انسانی تأثیرگذار است و باعث تغییر در آن میشود.
[1]- SID
[2]- Google Scholar
[3]- Irandoc
[4]- Web of Science
[5]- Scopus