تحلیل فرهنگ مصرفی و جذابیتهای مدرن: عوامل مؤثر بر پرسهزنی زنان در محیطهای تجاری
الموضوعات :
علیرضا پهلوان
1
,
کیوان احزن
2
,
مهدی فلاحی
3
1 - استادیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، تهران، ایران.
3 - کارشناسی ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: پرسهزنی زنان, فرهنگ مصرفی, امنیت روانی, جذابیتهای مدرن, عدالت جنسیتی.,
ملخص المقالة :
رفتار پرسهزنی زنان در محیطهای تجاری، بهعنوان یک پدیده اجتماعی-فرهنگی، تحت تأثیر عوامل متعددی ازجمله فرهنگ مصرفی، جذابیتهای مدرن، امنیت روانی و تعاملات اجتماعی قرار دارد. فضاهای تجاری مدرن، به دلیل طراحیهای معمارانه خلاقانه و محیطهای امن، بستری برای تعاملات اجتماعی و بازتعریف هویت اجتماعی زنان فراهم میکنند. بااینحال، نقش عوامل ساختاری و روانی در این رفتار کمتر مورد تحلیل جامع قرار گرفته است. این پژوهش با هدف تحلیل تأثیر فرهنگ مصرفی و جذابیتهای مدرن بر رفتار پرسهزنی زنان در محیطهای تجاری انجام شده است. بهمنظور دستیابی به این هدف، سؤالاتی نظیر «کدام عوامل بیشترین تأثیر را بر رفتار پرسهزنی زنان دارند؟» و «نقش امنیت روانی و عدالت جنسیتی در تقویت تجربه زنان در این فضاها چیست؟» مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه، از روش تحقیق ترکیبی تودرتو استفاده شد. ابتدا مرور نظاممند منابع دستاول برای شناسایی متغیرها انجام شد. سپس، تکنیک دلفی به کار گرفته شد تا مؤلفههای کلیدی مرتبط با فرهنگ مصرفی و جذابیتهای مدرن استخراج و تدقیق شوند. در نهایت، دادههای کمی از طریق پرسشنامهای مبتنی بر طیف لیکرت جمعآوری و با استفاده از آزمونهای همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که امنیت روانی و جذابیتهای مدرن، بهترتیب با ضرایب همبستگی 865/0 و 821/0، بیشترین تأثیر را در رفتار پرسهزنی زنان دارند. در مقابل، متغیر معنوی-فرهنگی کمترین تأثیر را بر این رفتار نشان داد. همچنین، عدالت جنسیتی با کاهش نابرابریها و تقویت دسترسی برابر، عاملی مهم در افزایش مشارکت زنان در این محیطها شناخته شد. یافتهها بیانگر آن است که طراحی محیطهای تجاری باید بر تقویت ابعاد امنیت، جذابیتهای بصری و تعاملات اجتماعی متمرکز باشد تا تجربهای مطلوب برای زنان فراهم شود.