طراحی و تبیین الگوی تجاری سازی محصولات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان آذربایجان غربی
الموضوعات :یوسف صوفی 1 , وحید رضا میرابی 2 , رحيم سرور 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3 - استاد گروه جغرافیا، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: واژههای کلیدی: تجاری سازی, محصولات, دانش بنیان, مراکز رشد, پارک علم و فناوری,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین الگوی تجاری سازی محصولات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان آذربایجان غربی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه صاحب نظران و متخصصان حوزه مراکز دانشبنیان و در بخش کمی شامل کلیه کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان آذربایجان غربی بود. نمونهگیری در بخش کیفی، بر اساس اشباع نظری و در بخش کمی، به صورت در دسترس انجام شد. در بخش کیفی، 12 نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی، با حجم جامعه 168 نفر، 117 نفر بهعنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامۀ طراحی شده با 80 گویه، جمعآوری و از طریق نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شد. الگوی طراحیشده با 14 شاخص در تجاریسازی ارایه شد. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، شرایط علی (عوامل مدیریتی، عوامل اطلاعاتی، عوامل مالی)، شرایط زمینهای (قوانین و مقررات، قابلیتهای فناورانه)، مقوله محوری (عوامل بازار، عوامل محصول)، راهبردها (تقویت تعاملات، توانمندی بازاریابی و فروش)، پیامدها (توسعۀ اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان، توسعۀ کارآفرینی)، شرایط مداخله گر (عوامل فردی، عوامل فرهنگی- اجتماعی)، تبیینکنندۀ مؤلفههای تجاریسازی محصولات شرکت های دانش بنیان شناسایی شدند. نتایج بررسی ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب نیز نشان داد که مقادیر این شاخصها برای همه متغیرهای پنهان، بیشتر از 0.7 است؛ نتایج مقادیر واریانس استخراج شده نیز نشان داد که همه متغیرها مقادیری بیش از 0.5 به خود اختصاص دادند و پایایی و روایی همگرای ابزارهای اندازه-گیری تأیید شد. همچنین با توجه به تأییدشدن ضریب مسیر و آمارۀ t در سطح مورد اطمینان 1.96 میتوان گفت الگوهای تجاریسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان آذربایجان غربی، تاثیر معنیدار و مستقیم دارند.