مطالعه عوامل مؤثر بر احساس ناامنی اجتماعی نسبت به کالاهای اساسی معیشتی (موردمطالعه: شهر اردبیل، 1401)
الموضوعات :
طاها عشایری
1
,
طاهره جهان پرور
2
1 - عضو هئیت علمی گروه تاریخ و علوم اجتماعی علوم اجتماعي دانشگاه محقق اردبیلی
2 - گروه علوم اجتماعي دانشكده علوم اجتماعي ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: کلیدواژهها: ناامنی نسبت به کالاهای اساسی, فرصتطلبی, فضای کسب و کار, اعتماد اجتماعی,
ملخص المقالة :
بنیادیترین نیاز انسانها، دسترسی بدون دغدغه به خوراک، پوشاک و مسکن است. تأمین و دسترسی به غذا و کالاهای اساسی در هرم حقوقی انسانها در تداوم حیات جمعی امری مهم و الزامی است. این پژوهش بر آن است که علت احساس نسبت به کالاهای اساسی را در بین شهروندان شهر اردبیل بررسی کند. برای پاسخ به پرسش اصلی، از روش sample power تعداد 270 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و پرسشنامه بهصورت تصادفی بین شهروندان توزیعشده است. نتایج حاصل از آزمون پیرسون نشان میدهد که بین متغیرهای آنومی اخلاقی، بازدارندگی رسمی، اعتماد اجتماعی، فضای کسب و کار نامساعد، فرصتطلبی و حافظه جمعی تاریخی با احساس ناامنی نسبت کالاهای اساسی رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج کلی معادلات ساختاری نشان میدهد که آنومی اخلاقی (0.168)، بازدارندگی رسمی (0.291)، بیتفاوتی اجتماعی (0.329)، اعتماد اجتماعی (0.468-)، فضای کسب و کار نامساعد (0.246-)، فرصتطلبی (0.187) و حافظه جمعی-تاریخی (0.238) روی ناامنی نسبت به کالاهای اساسی تأثیر داشته است.