مطالعه تطبیقی شیوه های طراحی پادکست های آزاد (بخش خصوصی) با پادکست های برنامه های رادیویی
الموضوعات : تخصصی
منصوره قنبرآبادی
1
,
محمد اخگری
2
,
زهرا صفاییان
3
1 - کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو، تهران، ایران
2 - دانشیار، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
3 - استادیار، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پادکست, پادکست های رادیویی, پادکست های آزاد, تهیه کنندگان پادکست, پادگیرها, کست باکس, تهیه کنندگان رادیو, شنوتو, ناملیک.,
ملخص المقالة :
پادکست بهعنوان رسانهای نوظهور، فضای شنیداری را با رویکردی مستقل و خلاقانه متحول کرده است. تولیدکنندگان پادکستهای آزاد، بدون محدودیتهای سازمانی و ساختاری که برنامهسازان رادیویی با آن مواجهاند، به تولید و انتشار محتوا میپردازند. با وجود کیفیت فنی بالاتر درپادکست های برنامههای رادیویی، آمار اشتراکگذاری و شنیدهشدن پادکستهای آزاد در پلتفرمهایی نظیر کستباکس بهمراتب بالاتر است. این امر پرسشهایی را مطرح میسازد؛ از جمله اینکه چگونه پادکستهایی با امکانات فنی محدودتر، توانستهاند مخاطبان بیشتری جذب کنند؟ و تفاوتهای شیوههای تولید در پادکست های آزاد و پادکستهای رادیویی چیست؟
این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا و ابزار گفتوگو، به بررسی تطبیقی میان شیوههای تولید در پادکستهای آزاد و پادکستهای رادیویی پرداخته است. جامعه تحقیق، شامل پادکستهای بارگذاریشده در پلتفرم کستباکس است که سهم قابلتوجهی از مخاطبان را در مقایسه با دیگر پلتفرمهای پادکست به خود اختصاص داده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شده و دادهها از طریق گفتوگو با ۲۲ نفر از تولیدکنندگان دو نوع پادکست گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد پادکستهای آزاد در انتخاب موضوع، شیوه نگارش، فرم بیانی، و نوع ارتباط صمیمانه با مخاطب، عملکرد خلاقانهتری داشتهاند؛ در حالیکه پادکستهای رادیویی در بهرهگیری از عناصر صوتی و کیفیت فنی تولید، برتری نسبی داشتهاند.