بررسی ابعاد دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی در عصر فناوریهای هوشمند
الموضوعات :
مهناز پورجعفری شیرجوپشت
1
,
زهره شکیبایی
2
,
هاجر زارعی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3 - 3. استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: دستیاری آموزشی والدین, توانمندسازی آموزش, آنلاین, مواقع بحرانی, رویکرد آمیخته,
ملخص المقالة :
هدف: این تحقیق با هدف بررسی و اولویت بندی ابعاد دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی انجام شده است. ضرورت: توجه به توانمندسازی آموزش از اهداف مهم مدیریت منابع انسانی در سازمانها و از رویکردهای مورد توجه آموزش مجازی کارکنان است. توانمندسازی آموزش یکی از جنبههای کلیدی برای هر سازمانی است امروزه توسعه و موفقیت سازمانها در بلندمدت در بهرهمندی از شایستگیهای فعلی و توسعة صلاحیتهای کارکنان وابسته است از طریق آموزش و توسعه، افراد در سازمان میتوانند دانش، توانایی و مهارتهای خود را افزایش دهند تا بتوانند کارهای خود را به طور مؤثر انجام دهند. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده ها یک تحقیق کمی است. به منظور تحلیل داده ها در این پژوهش در مرحله اول از پرسشنامه تکنیک دلفی فازی با استفاده از مقیاس با طیف فازی 7 درجه (کاملاً بیاهمیت تا کاملاً با اهمیت) استفاده شد. سپس از پرسشنامه گویهای اصلاح شده بخش قبلی جهت تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. سپس پرسشنامه تکنیک BWM جهت اولویتبندی ابعاد تحقیق استفاده شد. یافتهها: ابتدا بر اساس ادبیات پژوهش و مصاحبههای تخصصی انجام شده در مجموع 168 مؤلفه اولیه شناسایی شد. سپس طبق نظر خبرگان با استفاده از روش دلفی فازی مؤلفه ها غربال شدند که در نهایت 18مؤلفه تایید گردید. در ادامه به منظور شناسايي و کشف ابعاد اصلي تحقيق از روش تحليل عاملي اکتشافي استفاده شد و مؤلفهها در قالب ۶ بعد یا عامل دسته بندی شدند. در نهایت اولویت بندی ابعاد به روش بهترین- بدترین انجام شد و به ترتیب توانمندی فردی، توانمندی تدریس، پشتیبانیفضای مجازی، پشتیبانی و ارزیابی و نظارت، توانمندی تعامل اجتماعی و توانمندی تولید در اولویت قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که توانمندی های فردی نقش مؤثری در دستیابی به اهداف دستیاری آموزشی در بین والدین دارد. همچنین نتایج نشان داد که والدینی که توانمندی لازم در تدریس را از نظر مهارتی و آگاهی از چند و چون آن داشته باشند، در کمک به نظام آموزشی از طریق دستیاری آموزشی موفقتر هستد