مهندسي مجدد فرآيند تجاري سازي در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران
الموضوعات :سیدرضا حجازی 1 , کامبیز جمشیدی 2 , رویا رجبی 3 , فاطمه رناسی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه لایپزیگ آلمان
3 - سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
4 - سازمان گسترش و نوازی صنایع ایران
الکلمات المفتاحية: تجاری سازی,
ملخص المقالة :
در اين مقاله با نگاهي به فرآيند تجاري سازي به كار رفته در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شكاف هاي موجود در فرآيند بررسي شدند. مهمترين شكاف شناسائي شده در فرآيند تجاري سازي، شكاف بين مرحله تدوين دانش فني و تهيه طرح تجاري مي باشد. با انجام يك مطالعه تطبيقي، مدل هاي مختلفي كه در دنيا براي تجاري سازي طرح هاي پژوهشي استفاده مي شوند بررسي شده و اين نتيجه حاصل شد كه مدل spin off يك مدل مناسب براي پر كردن شكاف موجود در مرحله مياني فرآيند تجاري سازي موجود مي باشد. وظايف يك spin off شناسائي شده و بر مبناي آن يك مدل مفهومي براي فرآيند تجاري سازي ارائه شد. اين مدل قادر خواهد بود شكاف هاي موجود در فرآيند تجاري سازي را پر كند. اين مدل مفهومي از مرحله دانش فني تا بازار را پوشش مي دهد. در نهايت ساختار سازماني مناسب براي پياده سازي چنين مدلي ارائه شده است