وضعیت نگارش فارسی در وبسایتهای پربینندۀ کشور از منظر اصول ویرایش فنّی
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایران
وحید خلیلی اردلی
1
,
محمد حکیمآذر
2
,
اصغر رضاپوریان
3
1 - شهرکرد/ جهاد دانشگاهی
2 - دانشگاه آزاداسلامی
3 - آزاد شهرکرد
کلید واژه: فضای مجازی اینترنت زبان فارسی نگارش فارسی ویرایش فنّی,
چکیده مقاله :
فضای مجازی و اینترنت بهخاطر ارتباط گسترده با کاربران و تولید نوشتار فراوان به عرصۀ بروز مشکلاتی برای خط و زبان ملّتها، ازجمله خط و زبان فارسی تبدیل شدهاست. برای بهدستآوردن آمار و اطلاعاتی دقیق از وضعیت توانایی نگارش فارسی در هرکدام از بسترهای فضای مجازی (وب، دسکتاپ و موبایل) پژوهش و پیمایش چندانی انجام نشده است. در این پژوهش از طریق روشهای نمونهگیری غیراحتمالی مبتنی بر هدف، حدود هشتهزار جمله از پنجاه پایگاه پربینندۀ کشور در ده موضوع جداگانه، مطالعه و بررسی شد و میزان انحراف آنها از نوشتار معیار فارسی، ارزیابی و بسامد اشتباهات شاخصهای ویرایش فنّی مشخص شد که بهترتیب عبارتند از: دستور خط و هماهنگی در رعایت آن (39درصد)، نشانهگذاریها (30درصد)، استقلال واژه (22درصد)، فاصلهگذاریها (6درصد)، عددنويسي (2درصد) و حروفچینی یا غلط تايپي (1درصد). درنهایت برای کمک به بهبود درستنویسی در فضای مجازی راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شد.
The cyberspace and internet have caused so many problems for the national languages and writing systems all around the world due to the extensive access and the production of large-scale writing. There are not so many researches that have published accurate information based on statistics about the status of Persian writing in different cyberspace platforms (Web, Desktop, and Mobile). In this study, through the non-probabilistic purposive sampling methods, about 8000 sentences from a corpus of 50 of the most popular databases in the country were examined in ten separate topics. The degree of deviation from Standard Persian Writing was estimated based on the "technical editing" criteria. Results show that the most common mistakes according to technical editing indexes were as follows: rules of writing (39%), punctuation (30%), word independence (22%), spacing (6%), number writing (2%), typographical or typing mistakes (1%). Finally, solutions and suggestions were made to help improve writing correctly in cyberspace.