دورکین و مسائل عدالت بیننسلی: درآمدی بر نظریه برابری در منابع بیننسلی
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظریمرتضی مرتضوی کاخکی 1 , محمدحسین مهدوی عادلی 2 , علیاکبر ناجی میدانی 3 , محمدحسین حسینزاده بحرینی 4
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
4 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: دورکین عدالت برابری در منابع آزمون رشک واسازی,
چکیده مقاله :
نظریه های عدالت به هنگام ترسیم مقتضیات عدالت، ناگزیر نگاهشان به آینده است. دغدغههای بین نسلی که در پی معضلات زیستمحیطی و تخلیه منابع طبیعی روزافزون شده است، مسائل جدیدی را طرح کرده که شامل قلمرو، الگو و معیار عدالت بین نسلی است. هر چند «دورکین» مستقلاً از عدالت بین نسلی بحث نکرده، نظریۀ برابری در منابع که تصویری واحد از ارزشهای جوامع انسانی از جمله عدالت ارائه میدهد، این قابلیت را دارد تا به این مسائل پاسخ دهد. اصول استقلال و تعبیرپذیری ارزشها در کنار برداشت خاص از حقوق باعث میشود تا بتوان با استفاده از روش واسازی، نظریۀ برابری در منابع بین-نسلی را ارائه نمود. این نظریه، فردمحور با نگاه بهتمامی نسلهای آینده است که در آن حفظ کرامت انسانی همگان مدنظر است. این هدف با رعایت دو اصل اهمیت برابر به سرنوشت انسانها در تمام اعصار و نیز احترام یکسان به مسئولیتهای شخصیشان در قبال زندگیهایشان محقق میشود.
Theories of justice are bound to look at the future when it comes to outline the requirements of justice. Intergenerational concerns that have been aggravated by environmental problems and natural resource depletion have brought out new issues including the realm, pattern, and criterion of intergenerational justice. Although Dworkin has not discussed independently about intergenerational justice, the theory of equality in resources, providing uniform images of values of human societies such as justice, has the capability to respond to these issues. The principles of independence and Interpretation of values, together with the specific interpretation of rights, make it possible provide the theory of intergenerational equality of resources using the deconstruction method. This theory is individualistic considering all future generations along with preserving the human dignity of everyone. This goal is achieved by observing the two principles: first, it must show equal concern for the fate of every person throughout the ages. Second, it must respect equally the personal responsibilities of each person towards their lives.