رابطه هوشمندسازی و چابکی سازمانی؛ در راستای ایفای نقش اثربخشتر مدارس در فرایند توسعه دانشی کشور
محورهای موضوعی : تخصصیمحمدعلی نعمتی 1 , معصومه مهرجو 2
1 - گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: واژههای کلیدی: توسعه دانشبنیان, چابکی سازمانی, فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمند سازی مدارس.,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوشمند سازی و چابکی سازمانی در میان مدارس متوسطه هوشمند شهرستان خرمآباد و ارائه راهکارهایی بهمنظور ایفای نقش اثربخشتر آنان در مسیر توسعه دانشبنیان کشور است. دانشگاهها بهعنوان متولیان اصلی تربیت و پرورش منابع انسانی متخصص جهت توسعه دانشبنیان جامعه، نقشی اساسی دارند و با توجه به اینکه مدارس وظیفه تأمین ورودیهای دانشگاهها را بر عهده دارند؛ لذا میتوانند زمینهساز آموزش و پرورش منابع انسانی مورد نیاز برای توسعه دانشبنیان جامعه باشند. در این راستا، جامعه پژوهش فوق مشتمل بر کلیه دبیران و کارکنان مدارس متوسطه هوشمند شهرستان خرمآباد بوده که شامل 396 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 195 نفر تخمین زده شده است که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه هوشمند سازی مدارس، جعفری حاجتی (1385) با 32 سؤال و پرسشنامه چابکی سازمانی، شریفی و ژانگ (1999) با 29 سؤال استفاده شده است. روایی ابزارهای فوق با بهرهگیری از نظرات صاحبنظران و پایایی پرسشنامه هوشمند سازی مدارس با ضریب آلفای کرونباخ 91% و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه چابکی سازمانی نیز 91% محاسبه شد. نتایج پژوهش با بهرهگیری از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوشمند سازی مدارس و چابکی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوشمند سازی مدارس و مؤلفههای چابکی (سرعت، شایستگی، پاسخگویی و انعطافپذیری) نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از دیگر سو، بهرهگیری بهینه مدارس از فناوری اطلاعات و ارتباطات و حرکت بهسوی هوشمند سازی و چابکی، ضرورتی اجتنابناپذیر بوده و یکی از راهبردهای توسعه دانشبنیان کشور محسوب خواهد شد.
Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between make smart schools and organizational agility in smart high school Khorramabad city and offer solutions to more effectively their role in the development of knowledge-based of country. Universities as the main sponsors of train and develop human resources specialist to develop knowledge-based society have a vital role and In this regard, the study consists of all the teachers and staff of secondary schools smart Khorramabad city, which includes 396 people. The sample size was estimated using a sample of 195 students who were selected based on two-stage cluster sampling method. In the present study to collect data, from make smart schools questionnaire, Ja’fari Hajati (2006) with 32 items and organizational agility, Sharifi and Zhang (1999) with 29 questions was used. The validity of the above tools using the opinions of experts and make smart schools with Cronbach's alpha reliability coefficient of 91% and was calculated 91%Cronbach's alpha organizational agility. The results using the Pearson correlation coefficient showed that there is a significant positive relationship make smart schools and organizational agility. Intelligent components as well as between make smart schools and agility (speed, competence, responsiveness and flexibility) there is a significant positive relationship. On the other hand, the optimal use of ICT in schools and move towards a make smart and agility inevitable and will be one of the country's knowledge-based development strategies.