دانشگاه کارآفرین، استلزامات و بایدها
محورهای موضوعی : عمومى
1 - استاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
کلید واژه: دانشگاه کارآفرین, جهتگیری های اقتصادی-سیاسی, رویکرد تجاری سازی, تلفيق نوآوريها و فناوريها,
چکیده مقاله :
تغییر نقش دانشگاه با توجه به تغییر جهتگیری های اقتصادی-سیاسی در پایان جنگ سرد، تغییر نگرش به پژوهش در مراکز دانشگاهی را به دنبال داشت. با توجه به جهتگیری های اقتصادی جدید که نقش مدیریت اقتصاد را از دولت به بازار منتقل کرده است و به تغییر نگرش به پژوهش در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انجامیده است، این تقاضا شکل گرفته است که دانشگاه باید حداقل منابع عمومی به کار رفته در پژوهش را جبران کند و نقش فعالتری در رشد و توسعه جامعه ایفا کند. همزمان شکلگیری اقتصاد دانشبنیان، نقش دانش را بهعنوان عامل برجستهتر در ایجاد ارزش افزوده، خلق ثروت نسبت به عوامل سنتی تولید در اقتصاد یعنی زمین، کار و سرمایه مشخص کرده است. دانشگاه علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش سوم دیگری را عهده دار شده است و آن مشارکت در امر توسعه اقتصادی-اجتماعی جامعه است. این تغییرات در رویکرد تخصیص منابع و نقش دانش در خلق ثروت و تغییر جهت گیری مدیریت اقتصاد منجر به رشد توجه به رویکرد تجاری سازی نتایج پژوهش ها در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشورهای توسعه یافته شده است و در نتیجه آن، این انتظار از دانشگاه شکل گرفت که نتایج پژوهش ها باید به شرکت های بخش خصوصی و عمومی فروخته شود تا ضمن اینکه فعالیت های پژوهشی تامین مالی شوند، منابع درآمدی دیگری برای این مراکز خلق شود. تجاری سازی به معنای تبدیل نتایج تحقیقات به محصولات، خدمات و فرآیندهایی است که میتوانند به فروش برسند. به این ترتیب، این فرآیند به کاربردی کردن نتایج تحقیق و ایجاد ارزش اقتصادی برای این نتایج تاکید دارد. در نتیجه، پرورش ايدههاي كارآفرينانه در فرآيند توسعه كسبوكار جهت ثروتزايي، ارزشزايي، بهرهگيري از فرصتها و مزيتهاي نسبي و تلفيق نوآوريها و فناوريها در راستاي پويايي اقتصادي؛ جهتدهي سرمايههاي سرگردان و هدايت جريانهاي سرمايهگذاري در كسبوكارهاي مولد و كارآفرين در چارچوب توانمندیهای دانشگاه؛ شرکای اجتماعی و دانشجویان و مدرسان؛ و جلوگيري از فرسايش كسبوكارهاي كارآفرينانه در پرتو تسهيلگريهاي مستمر و فرآيندمدار در ابعاد مشاورهاي، مالي، نهادي و غيره توصیه می شود.
The change in the role of the university due to the change in economic-political orientations at the end of the Cold War, led to a change in attitudes toward research in academic centers. Given the new economic orientations that have shifted the role of economic management from government to market and have led to a change in attitudes toward research in universities and research centers, the demand has emerged that universities should minimize the public resources used in research. To compensate and play a more active role in the growth and development of society.At the same time, the formation of the knowledge-based economy has highlighted the role of knowledge as a more prominent factor in creating added value, wealth creation than the traditional factors of production in the economy, namely land, labor and capital. In addition to research and education, the university has another third role, which is to participate in the socio-economic development of society.These changes in the approach to resource allocation and the role of knowledge in wealth creation and the change in the direction of economic management have led to growing attention to the commercialization approach to research results in universities and research centers in developed countries. He concluded that research results should be sold to private and public sector companies in order to create other sources of revenue for these centers while funding research activities.Commercialization means turning research results into products, services, and processes that can be sold. Thus, this process emphasizes the application of research results and the creation of economic value for these results.As a result, fostering entrepreneurial ideas in the process of business development for wealth creation, value creation, taking advantage of comparative opportunities and advantages, and combining innovations and technologies in the direction of economic dynamism; Directing stray capital and directing investment flows in productive and entrepreneurial businesses within the university's capabilities;Social partners and students and teachers; It is recommended to prevent the erosion of entrepreneurial businesses in the light of continuous and process-oriented facilitations in the dimensions of consulting, financial, institutional, etc.