ارزیابی سطح فرهنگ دانشجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مورد مطالعه: دانشجویان منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : Ethics and Islamic Education
اعظم نیکوکار
1
,
امیرحسین محمد داودی
2
,
نادرقلی قورچیان
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
3 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران
کلید واژه: فرهنگ دانشجویی, دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، ارزیابی سطح فرهنگ دانشجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. هدف پژوهش، کاربردی و شيوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 5 است. حجم نمونه مطابق با فرمول «کوکران» 364 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگيری تلفیقی شامل نمونهگیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 91 عبارتی برگرفته از نظریههای فرهنگی بیرمنگام، شاین، آرنولد، اینگلهارت و استراوس در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. روایی ابزار از نظر صوری، محتوایی و تشخیصی (همگرا و واگرا) به تایید رسید و پایایی کلی آن برابر با 99/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آلفای کرونباخ، AVE، جذر AVE، K-S، و t تک نمونهای استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که سطح فرهنگ دانشجویی در ابعاد فردی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و فناوری بالاتر از متوسط جامعه و در دو بُعد سیاسی و بینالمللی کمتر از متوسط جامعه است.
The principal objective of this paper is to evaluation of student’s cultural level in graduated students. Methodology of gathering information is descriptive. Sampling population consisted of M.S student’s of Azad University in region 5.sampling volume according to “Cochran” formula 364 person estimated and for choosing samples, composing method (random and clustering methods) selected. Data collection instrument was 91 notion questionnaires with 5 point Likert according to Birmingham, Shayne, Arnold, Engelhard and Straus. Validity of the instrument from external, content and identity verified and overall stability was calculated in 99%. Data analysis was performed by Cronbach’s Alpha, AVE, Root of AVE, K-S and one Sample t-test. Results suggest that cultural ,social ,religious ,technical ,economical ,and individual levels of case study students was higher than average, and international and political levels of case study students was lower than average