پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس فضیلت اخلاقی صبر با واسطهگری مؤلفههای اهداف پیشرفت در دانشجویان
محورهای موضوعی : Ethics and Islamic Educationفرهاد خرمائی 1 , فاطمه آزادی ده بیدی 2 , مصطفی زابلی 3
1 - دانشگاه شیراز
2 - آموزش و پروش استان فارس
3 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: صبر, اهداف پیشرفت, اهمال¬, کاری¬, تحصیلی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین مؤلفه های فضیلت اخلاقی صبر و اهمال کاری تحصیلی با واسطه گری مؤلفه های هدف گرایی در دانشجویان بود. بدین منظور260 دانشجو (150 پسر و 110 دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس صبر، مقیاس هدف-گرایی و مقیاس اهمال کاری تحصیلی پاسخ دادند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله ی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن ها به وسیله همبستگی درونی تعیین شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین مؤلفههای صبر، مؤلفههای شکیبایی، متعالی شدن، رضایت و استقامت پیش بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی بوده است. علاوه بر این هدف یادگیری در رابطه بین مؤلفههای صبر و اهمال کاری تحصیلی نقش واسطه ای را ایفا کرد. بر اساس نتایج این پژوهش و با توجه به این که صبر پیش بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی میباشد، بنابر این پیشنهاد میشود، برای کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشجویان برگزاری کارگاه های آموزش صبر مورد توجه قرار گیرد
The goal of this study was to investigate relationship between patience components and procrastination with the mediating role of achievement goals components among university students. To this extent, 260 students (150 male and 110 female) were selected using random cluster sampling and patience components Questionnaire, goal orientation Questionnaire and procrastination scale responded. Structural equation modeling(SEM) was used evaluate path analysis of observable variables. The results of path analysis indicated that between patience components , patience, transcendence, consent and persistence components negatively have anticipate procrastination. Moreover learning played a mediating role in the relationship between procrastination and patience components. According to the present research's results, its offered to use patience workshops for reduced procrastination in learners