تحلیل رابطه جو اخلاقی و نوآوری از طریق متغیر واسطهگر خلاقیت
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیبهزاد کاردان 1 , محمد حسین ودیعی 2 , محبوبه فاطمی 3
1 - دانگشاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - موسسه آموزش عالی عطارمشهد
کلید واژه: اخلاق, جو اخلاقی, خلاقیت, نوآوری,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری برای بقا سازمان در دنیای امروزی، پژوهشهای متعددی در زمینه عوامل ایجاد کننده خلاقیت و نوآوری صورت گرفته اما تحقیقات بسیار کمی در زمینه تاثیر جو اخلاقی بر خلاقیت و نوآوری صورت گرفته است. اين پژوهش درصدد است با معرفي مفاهيمی چون جو اخلاقی، خلاقیت و نوآوری به بررسي رابطه ميان اين مفاهيم و نحوه تاثيرگذاري آنها بپردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، كاربردي و از نظر نحوه گردآوري دادهها مشابه تحقیقات توصیفی-همبستگی است. جامعه مورد نظر، كاركنان بانك ملي مشهد بوده و داده هاي مورد استفاده از کارکنان بانک ملی جمع آوري شده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 9 سوالی خلاقیت، پرسشنامه 8 سوالی نوآوری و پرسشنامه 8 سوالی جواخلاقی بودند. جهت تحلیل یافتهها و تایید الگوی پژوهش از الگوسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. نتيجه پژوهش گوياي آن است كه جو اخلاقي به صورت مثبت و معني داري بر خلاقیت و نوآوري تأثيرگذار بوده اما متغیر میانجی بر شدت این رابطه تاثیر نداشته است. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تاثیر مستقیم جو اخلاقی بر نوآوری بیشتر از تاثیر جو اخلاقی بر نوآوری از طریق متغیر میانجی خلاقیت است.
Background: Given the importance of creativity and innovation for survival in today's world, Many researches have been done on the causes of creativity and innovation. This research with the introduction of concepts such as ethical climate, creativity and innovation, study the relationship between these concepts and How to influence them. Method: The purpose of this research is application and the method of data collection is like Descriptive - correlational research. Target population was employees of the National Bank of Mashhad and used data is collected from employees of the National Bank. Research instruments were creativity 9 questions questionnaire, innovation 8 item questionnaire and 8 questions questionnaire of ethical climate.To analyze the findings and confirm the pattern of research is used of structural equations modeling. Findings: The result of research indicate that the ethical climate has a significant and positive influence on creativity and innovation but the mediator has no effect on the intensity of the relationship. Conclusion: According to the findings, it can be concluded that the direct impact of ethical climate on innovation more than the effect of ethical climate on innovation through creativity mediator.