تحقیق انتقادیِ «تعریف اخلاق» از دیدگاه فلاسفهی غربیِ معاصر
محورهای موضوعی : Ethics and Islamic Education
1 - دانشگاه قم
2 - دانشگاه قم
کلید واژه: معنای لغوی اخلاق, معنای اصطلاحی اخلاق, تعریف اخلاق به صفات نفسانی, تعریف اخلاق به رفتار, اخلاق اسلامی, اخلاق غربیِ معاصر. ,
چکیده مقاله :
از گذشته تاکنون، توسط فلاسفه و دانشمندان، تعاریف فراوانی از "اخلاق" به عمل آمده است. بسیاری از این تعاریف با یکدیگر متفاوتند و هرکدام از این دانشمندان و فلاسفه از منظر خود به آن نگریستهاند. در این مقاله ابتدا سه واژهی اصلی "اخلاق" در زبانهای فارسی و انگلیسی، یعنی "اخلاق"، "Ethics" و "Moral" ریشهیابی میشوند. در این ریشهیابی مشخص میشود هر سه واژه از حیث ریشهی لغوی به یک معنا هستند. پس از آن تعاریفِ "فلاسفه و دانشمندان معاصر غربی" با تعاریفِ "علما و دانشمندان" مسلمان در خصوص اخلاق با یکدیگر مقایسه میشود. این مقایسه نشان میدهد تعریفِ "اخلاقِ معاصر غربی"، تعریفِ اخلاق به "رفتار" است، درحالیکه تعریفِ "اخلاق اسلامی" تعریفِ اخلاق به "خصلتهای باطنی" است. در پایان سه استدلال اقامه میشود که در مقایسه نشان میدهد: تعریفِ "علما و دانشمندان مسلمان" نسبت به تعریف "فلاسفه و دانشمندان معاصر غربی" دقیقتر و کارآمدتر است.
From the past up to now, multiple definitions have been proposed by many of philosophers and scholars, many of which are different from each other, due to their different perspective. In this paper, first, we study three main words in this respect etymologically, namely, "Akhlagh" (in Persian), "Ethics" and "Moral" (in English). In this etymology, it is made clear that those three words have one same meaning. Then, we shall make a comparison between contemporary western philosophers' definition of morality and those of muslem scholars. This comparison shows that the definition of morality in contemporary western ethics is, indeed, a definition of morality as behavior, while in Islamic ethics, one it is as inward temperaments. At the end, we raise three arguments which show that muslem scholars' definition in comparision with contemporary westerns' one is more precise and more workable.